نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۰

به روزرسانی مشخصات احتمالی RTX 4060 Ti با توان مصرفی کمتر از 3060Ti

براساس گزارش Kopite7kimi، انویدیا مشخصات TDP کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti را تغییر داده و حالا با ۱۶۰ وات توان مصرفی روانه بازار خواهد کرد.

کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti اولین GPU دسکتاپ انویدیا است که با تراشه AD106 معرفی می‌شود. گفته می‌شود این کارت از ۴۳۵۲ هسته CUDA برخوردار بوده و به احتمال زیاد با ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 معرفی شود. همچنین این اولین کارت از نسل جدید محصولات انویدیا خواهد بود که با حافظه GDDR6 و نه GDDR6X عرضه می‌شود.

حالا به نظر می‌رسد که مشخصات گزارش شده‌ی Kopite از ماه گذشته دچار تغییراتی شده و درحالی که TDP این کارت ۲۲۰ وات در نظر گرفته می‌شد حالا رقم ۱۶۰ وات برای آن پیشنهاد شده است. این کاهش چشمگیری در توان مصرفی محصول میان‌رده انویدیا است که حالا آن را نه با ۲۰ وات توان بیشتر بلکه با ۴۰ وات مصرف برق کمتر در جایگاه پایین‌تری نسبت به مدل هم رده‌ی نسل قبل خود قرار می‌دهد.

انویدیا در نظر دارد تا اولین پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ سری RTX 40 را از تاریخ ۸ فوریه روانه بازار کند. یکی از این مدل‌ها RTX 4070 Laptop است که ظاهرا از یک تراشه GN21-X6 که AD106 نیز در نظر گرفته می‌شود استفاده می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد که انویدیا از قبل این GPU را آماده کرده و هیچ چیزی مانع ورود آن به بازار دسکتاپ نیست. البته هیچ چیز به جز موجودی فعلی RTX 3060 در کانال‌های عرضه کننده که می‌تواند عرضه این محصول را به تأخیر بیاندازد.

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4060

تاجایی که مشخصات شایعه شده در نظر گرفته می‌شود کارت گرافیک RTX 4060 Ti هسته‌های کمتر و نیمی از گذرگاه حافظه مدل هم رده نسل قبل خود را دارد. هنوز معلوم نیست که این کاهش مشخصات درکنار معماری نسل جدید چه عملکردی را به نمایش خواهد گذاشت اما کاهش پهنای باند حافظه به ۲۸۸ گیگابایت بر ثانیه آن هم درحالی که RTX 3060 Ti بسته به مدل مورد استفاده با ۶۰۸ یا ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه به‌دست کاربران رسیده بود، موردی است که احتمالاً عملکرد این GPU را بیشتر تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مدل غیر Ti کارت گرافیک RTX 4070 و RTX 4060 Ti هر دو در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی یا نهایتاً در ابتدای سه‌ماهه دوم به فروشگاه‌ها خواهند رسید. این دو محصول بالاخره نسل Ada Lovelace را وارد فاز محصولات اقتصادی خواهد کرد که به نظر می‌رسد حالا واقعاً نیاز باشد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده