نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۵۰

بهبود چشمگیر سرعت پردازش داده‌ها در نتایج بنچمارک DirectStorage

نتایج به‌دست آمده از بنچمارک چند درایو SSD و پردازنده‌های مختلف گرافیکی با استفاده از تکنولوژی دایرکت استوریج از برتری قابل‌توجه عملکرد درایوهای NVMe نسبت به SATA حکایت دارد.

نتایج بررسی وبسایت PC Games Hardware نشان می‌دهد که API مایکروسافت DirectStorage می‌تواند سرعت بارگذاری داده در درایوهای NVMe SSD را به‌طور چشمگیری نسبت به SATA SSD ارتقاء دهد. همچنین سرعت فشرده سازی داده‌های مبتنی بر GPU نیز با استفاده از دایرکت استوریج نسبت به فرایند دکمپرس CPU تا حد زیادی بهبود پیدا می‌کند.

این سایت از دموی عمومی Avocado-loading DirectStorage مایکروسافت روی یک درایو SATA SSD و دو درایو PCIe 3.0 NVMe SSD و PCIe 4.0 NVMe استفاده می‌کند. همچنین برای مقایسه فرایند دکمپرس GPU از سه پردازنده گرافیکی و یک CPU استفاده شده که شامل محصولات جدید AMD Radeon RX 7900 XT و Nvidia GeForce RTX 4080 و Intel Arc A770 درکنار پردازنده ۵.۲ گیگاهرتزی Intel i9-12900K می‌شوند.

فهرست زیر سرعت انتقال داده را روی هریک از سخت افزارهای یادشده را بر حسب GB/s نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید درایوهای NVMe SSD چند برابر SATA SSD عمل کرده و PCIe 4.0 نیز نسبت به PCIe 3.0 برتری جزئی دارد. نکته عجیب برتری A770 بر RX 7900 XT و 4080 در دکمپرشن GPU است که باوجود کلاس پایین‌تر این GPU نسبت به رقبای خود در عملکرد گیمینگ قابل مشاهده است.

نتایج بنچمارک DirectStorage

از طرفی اسکرین‌شات‌هایی که از این دمو منتشر شده تفاوت بین فرایند دکمپرشن روی CPU و GPU را نشان می‌دهد. در برخی موارد می‌تواند مشاهده کرد که بارگذاری چند گیگابایت دیتا ازطریق این دو حالت می‌تواند بین یک و نیم ثانیه و پنج ثانیه تفاوت داشته باشد. این در شرایطی است که استفاده از CPU بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد متغیر است. سایر نمونه‌ها در کمتر از نیم ثانیه لود شده و فقط ۵ درصد CPU را درگیر می‌کند که نشان‌دهنده درگیر شدن GPU در این فرایند است.

به‌طور کلی می‌توان گفت که این نسخه آزمایشی نتایج امیدوارکننده‌ای را برای سخت افزارهای سایر شرکت‌ها به جز مایکروسافت نشان می‌دهد. علاوه‌بر این، یک تحول بزرگ را نسبت به نتایج سال ۲۰۲۰ شاهد هستیم. جایی که بازی‌های چند سال اخیر به‌طور کامل از مزایای پهنای باند NVMe نسبت به SATA استفاده نمی‌کردند.

بااین‌حال بارگذاری چند آووکادو با بارگذاری محیط سه‌بعدی بازی‌های ویدیوی یکسان نیست. اما کسانی که به‌دنبال این هستند که عملکرد واقعی DirectStorage را در بازی‌های واقعی امتحان کنند، نیاز نیست خیلی منتظر بمانند. بازی Forspoken از اسکوئر انیکس اولین بازی با پشتیبانی رسمی از این API است که در تاریخ ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) روانه بازار می‌شود.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده