نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۶

مشکل حرارت بالا در برخی کارت‌های گرافیک رفرنس Radeon RX 7900 XTX MBA

برخی کارت‌های گرافیک مرجع Radeon RX 7900 XTX دمای نقطه داغ بسیار بالایی را نشان دادند که در برخی موارد به ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد.

به گزارش وبسایت Hardwareluxx برخی مدل‌های رفرنس کارت‌های گرافیک Radeon RX 7900 و XTX با یک سری مشکلات جدی در بحث دمای عملکرد و حداکثر دمای ثبت شده توسط حسگر دمای GPU مواجه شدند. دمای بالای GPU اصلاً برای عملکرد آن خوب نیست و می‌تواند باعث افت عملکرد یا اتفاقات بدتری مثل آسیب حرارتی به سخت‌افزار پردازنده گرافیکی شود.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن هستند که دمای نقطه داغ برخی از این کارت‌ها به ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد هم رسیده است که قطعا برای دارندگان یک کارت گرافیک ۱۰۰۰ دلاری خبر خوبی نیست. ضمن اینکه اختلاف بین میانگین دمای عملکرد با حداکثر مقدار گزارش شده نیز بسیار بالا بوده و به ۵۴ درجه هم رسیده است. لازم به ذکر است که Hardwareluxx تنها نتایج اندازه گیری دمای عملکرد کارت گرافیک 7900XTX را منتشر کرده و نمی‌دانیم که RX 7900 XT نیز از این مشکل رنج می‌برد یا خیر.

پردازنده گرافیکی Radeon RX 7900 XTX

اما باتوجه‌به شباهت زیادی که این دو GPU با هم دارند، می‌توان حدس زد که شاید این مسئله برای مدل دیگر نیز به وجود آمده باشد. درحال حاضر این مشکل تنها برای مدل‌های رفرنس محصولات جدید AMD گزارش شده و هیچ یک از مدل‌های کاستوم مشکلی نداشتند. مشخص نیست که به چه علت تا این میزان اختلاف دما بین نقاط ثبت شده به چشم می‌خورد.

اما تصور می‌کنیم که این مشکل در خنک‌کننده رفرنس این کارت‌ها ریشه داشته باشد. جایی که صفحه پایه کولر با قالب GPU و بدنه کنترلرهای حافظه تماس کامل را برقرار نکرده و این باعث به دام افتادن جریان گرم در این ناحیه شده و دمای نقطه داغ آن را افزایش می‌دهد.  Hardwareluxx در ادامه خاطر نشان کرده که درحال بررسی ریشه این مشکل بوده و به‌زودی گزارش نتایج آزمایش‌های خود را منتشر خواهد کرد.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده