نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۴

شایعه: بزرگترین جهش عملکرد در تاریخ انویدیا با کارت‌های گرافیک RTX 50

نخستین شایعات درباره پردازنده‌های گرافیکی RTX 50 انویدیا مبتنی بر معماری Blackwell، از احتمال معرفی بزرگ‌ترین جهش عملکرد در تاریخ محصولات تیم سبز حکایت دارد.

براساس گزارش‌های جدیدی که در خصوص نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا از سری RTX 50 منتشر شده، به نظر می‎‌رسد که انویدیا در این نسل اولین محصولات رده‌ی مصرف‌کننده خود را بر پایه تکنولوژی MCM پردازنده‌های گرافیکی روانه بازار خواهد کرد. ضمن اینکه انتظار می‌رود انویدیا در این نسل بزرگ‌ترین جهش عملکرد تاریخ محصولات خود را در زمینه پردازش گرافیکی به کاربران ارائه کند. این اطلاعات که توسط RedGamingTech در یوتیوب منتشر شده، در ادامه‌ی خبر تأیید عرضه معماری Blackwell در سال ۲۰۲۴ توسط تیم سبز منتشر می‌شود.

از آنجایی که هنوز زمان زیادی تا انتشار جزئیات تکمیلی مشخصات سری جدید کارت‌های گرافیک RTX باقی مانده، بهتر است این اخبار را در حد شایعه در نظر بگیرید. لازم به ذکر است که معماری Blackwell انویدیا قبلاً به‌عنوان نسل بعد از سری Hopper برنامه‌ریزی شده بود. اما استفاده از این نام درکنار RTX 50 در اطلاعات فاش شده‌ی دیتابیس انویدیا، می‌تواند معنی و مفهوم زیادی داشته باشد. انویدیا به موازات سری Hopper در سال ۲۰۲۲ اقدام به عرضه محصولات رده‌ی مصرف‌کننده‌ی RTX 40 مبتنی بر معماری Ada Lovelace کرد.

بنابراین می‌توان این احتمال را در نظر گرفت که درکنار سری Blackwell نیز محصولات رده‌ی مصرف‌کننده‌ی RTX 50 را داشته باشیم یا اینکه Blackwell اصلاً همان اسم رمز سری RTX 50 است و پردازنده‌های گرافیکی دیتاسنتر این شرکت نام دیگری را دریافت خواهد کرد که براساس تجربیان قبلی، کمتر محتمل است. در شایعات قبلی شنیده بودیم که GPUهای Blackwell برپایه پروسس نود ۳ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد.

شایعات جدید از سری Blackwell

RedGamingTech خاطر نشان کرده که طبق اطلاعاتی که به‌دست آن‌ها رسیده، Blackwell از یک معماری SM یا مولتی‌پروسسورهای جریانی کاملاً جدید بهره‌مند خواهد شد. با درنظرگرفتن اینکه ریزمعماری داخلی تراشه‌های این نسل از طراحی MCM استفاده کنند، این اطلاعات چندان هم غیرمنتظره به‌نظر نمی‌رسد. همچنین گفته می‌شود که Blackwell از یک گذرگاه حافظه فوق سریع‌ استفاده خواهد کرد که SM و چیپلت‌های مختلف را به هم متصل می‌کند.

علاوه‌براین یک شتابدهنده حذف نویز نیز در بخشی از مسیر ری تریسینگ این GPU قرار خواهد گرفت که می‌تواند به بهبود عملکرد چشمگیر هسته RT منجر شود. (مسیرهای رهگیری پرتو مدرن، در اصل دنباله کامل را ردیابی نمی‌کنند، بلکه بخشی از این کار را انجام داده و یک دینویزر سایر کار را برعهده دارد.)

به‌نظر می‌رسد که هنوز خبری از گمانه زنی‌ها در خصوص مشخصات سخت‌افزاری پردازنده‌های Blackwell در کار نیست. البته گفته می‌شود که انویدیا مدل‌ها و پیشنهاد‌ها مختلفی را در نظر دارد که بسته به عملکرد AMD در سری RDNA 3 و نسل بعدی آن، سیاست‌های خود را تنظیم خواهد کرد.

عملکرد رکورد شکن Blackwell

معماری گرافیکی انویدیا Hopper سریع‌ترین پردازش گرافیکی ۴ نانومتری جهان را ارائه کرده و در زمان عرضه، به‌عنوان اولین محصولاتی به ثبت رسید که از حافظه HBM3 استفاده می‌کنند. انویدیا در این زمنیه حتی از مشخصات NVIDIA RTX 4090 که از ۱۶۳۸۴ هسته CUDA برخوردار است نیز فراتر رفته و تراشه‌ی ۱۸۴۳۲ هسته‌ای را روانه بازار کرد. حالا باید دید که Blackwell برای تحقق این جهش چشمگیر، چه استانداردهایی را تعریف خواهد کرد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده