نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱

تست پردازنده‌های ۶۵ واتی و غیر K نسل سیزدهم اینتل در Cinebench R23

سری غیر K پردازنده‌های نسل جدید اینتل Raptor Lake در بنچمارک Cinebench R23 مورد بررسی قرار گرفتند و عملکرد تک‌هسته و چندهسته‌ی آن‌ها با نسل قبل مقایسه شده است.

لاین آپ پردازنده‌های ۶۵ واتی و غیر K سری Raptor Lake اینتل یک پیشرفت چشمگیر را نسبت به نسل قبل ارائه می‌کنند. اطلاعات فاش‌شده از این تراشه‌ها توسط یک شرکت تولید کننده مادربردهای نسل جدید، مقایسه خوبی از سطح عملکرد پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل در مقایسه با مدل‌های هم‌رده‌ی خود از نسل قبل را فراهم می‌کند.

در این آزمایش، تمام پردازنده‌ها با استفاده از یک مادربرد و یک میزان حافظه رم مورد بررسی قرار گرفتند، اما مشخص نیست که در اینجا از ماژول‌های حافظه DDR5 استفاده شده یا DDR4. از آنجایی که فقط یک بنچمارک برای بررسی عملکرد این CPUها استفاده شده، نتایج منتشرشده احتمالا توان واقعی پردازش این تراشه‌ها در هنگام اجرای بازی‌های ویدیویی را نشان نمی‌دهد. هرچند تست Cinebench R23 درحال حاضر یک استاندارد مرجع بسیار خوب برای مقایسه عملکرد پردازنده‌ها به شمار می‌رود.

نتایج عملکرد پردازنده های غیر K اینتل در Cinebench R23

عملکرد چند هسته پردازنده های غیر K سری رپتورلیک در Cinebench R23

براین اساس، پردازنده Core i9-13900 در تست‌های چند هسته یا multi-core حدود ۱۰ الی ۵۳ درصد سریع‌تر از مدل هم‌رده نسل قبلی خود ظاهر می‌شود. عملکرد چند هسته‌ی مدل جدید باتوجه به به‌کارگیری ۸ هسته Efficient بیشتر و ۵۰۰ مگاهرتز فرکانس بالاتر، به‌طور قابل ملاحظه‌ای بهتر از نسل قبل است. بااین‌حال عملکرد تک هسته‌ی آن چیزی در حدود ۳ الی ۶ درصد بهتر بوده است.

اما مدل غیر K پردازنده i5-13500 بیشترین ارتقا عملکرد را در میان سایر اعضای این خانواده به خود اختصاص می‌دهد. i5-13500 در تست‌های چند هسته تا ۶۴ درصد بهتر از مدل نسل قبل ظاهر شده، اما عملکرد تک‌هسته‌ی آن کمترین میزان پیشرفت را نسبت به نسل قبل دارد.

هریک از این تراشه‌های با توان مصرفی پیشفرض ۶۵ وات عرضه می‌شوند و می‌توان از آن‌ها در تمام مادربردهای نسل قبل LGA1700 استفاده کرد. ضمن اینکه برخلاف سری Ryzen 7000 شرکت AMD، این تراشه‌ها هم با حافظه DDR4 و هم با DDR5 سازگار خواهند بود. اینتل در سوم ژانویه سال جدید درکنار مادربردهای جدید B760 از هر پنج مدل این سری رونمایی خواهد کرد.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده