نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۸

مشخصات احتمالی کارت گرافیک RTX 4070؛ از ۵۸۸۸ هسته تا حافظه ۱۲ گیگابایتی

شایعات جدیدی در رابطه با مشخصات فنی کارت گرافیک RTX 4070 منتشر شده که با اطلاعات قبلی تفاوت دارد.

در شرایطی که تمرکز شایعات بیشتر روی کارت گرافیک عرضه نشده‌ی RTX 4080 12GB و مدل جایگزین شده‌ی آن به‌نام RTX 4070 Ti معطوف شده، تاکنون چیز زیادی از مدل غیر Ti کارت گرافیک RTX 4070 نشنیده بودیم. حالا kopite7kimi با شایعه جدیدی از راه رسیده و اینباره به مشخصات فنی کارت گرافیک RTX 4070 می‌پردازد.

ابتدا به نظر می‌رسید که کارت گرافیک RTX 4070 با ۱۰ گیگابایت حافظه گرافیکی و یک رابط گذرگاه ۱۶۰ بیت معرفی خواهد شد. اما حالا ادعای جدیدی مبنی بر به کارگیری ماژول‌های حافظه 12GB با رابط گذرگاه ۱۹۲ بیت در این مدل مطرح شده است. این مشخصات جدیدی است که تاکنون به آن اشاره نشده بود.

طبق توضیحات Kopite، پردازنده گرافیکی این کارت از ۴۶ مولتی‌پروسسور جریانی برخوردار است که این به‌معنی ۵۸۸۸ هسته CUDA در ساختار این GPU خواهد بود. این تعداد به‌طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از ۷۱۶۸ هسته‌ای است که قبلا به این مدل نسبت داده می‌شد. درواقع تعداد هسته‌های این مدل نسبت به RTX 3070 بدون تغییر باقی مانده است. در مقابل حجم حافظه این کارت نسبت به شایعات قبلی ارتقا پیدا کرده تا از نظر پهنای باند تفاوتی با RTX 4070 Ti نداشته باشد.

کارت گرافیک GeForce RTX 4070

علاوه‌بر‌این موارد گفته می‌شود که توان مصرفی RTX 4070 تا ۲۵۰ وات خواهد بود که ۳۵ وات کمتر از مدل Ti آن است. انتظار می‌رود هر دو مدل از پردازنده گرافیکی AD104 استفاده کنند که باعث می‌شود برخی تولیدکنندگان AIB از یک برد یکسان برای هر دو مدل استفاده کنند.

حالا سوالی که در ذهن مطرح می‌شود، زمان عرضه این کارت است که باتوجه به تأخیر در زمان عرضه RTX 4070 Ti تا ماه ژانویه و شباهت‌های ساختاری زیادی این دو GPU، باید در نزدیکی همین بازه انتظار مدل غیر Ti آن را هم داشته باشیم. تنها دلیلی که می‌تواند به عقب افتادن زمان عرضه این محصول منجر شود، بالا بودن موجودی کارت‌های گرافیک RTX 3070/3080 و عدم اشاره به AMD Radeon RX 7800 توسط تیم رقیب است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده