نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۹

احتمال تأخیر در زمان عرضه کارت‌های گرافیک RX 7900XTX و 7900XT

برخی منابع غیررسمی از بروز برخی مشکلات برای درایورها و بایوس کارت‌های گرافیک Radeon RX 7900XTX و RX 7900XT خبر دادند که احتمال تأخیر در زمان عرضه این محصولات را مطرح کرده است.

درحالی که AMD چند بار طراحی رفرنس کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 7900XT(X) را به نمایش گذاشت و تاریخ ۱۳ دسامبر ۲۰۲۲ را برای شروع عرضه این محصولات تعیین کرد، هنوز نحوه دسترسی به مدل‌های واقعی و در تعداد بالا برای کاربران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. برخی منابع تخمین می‌زنند که تنها ۱۰ هزار کارت گرافیک برای منطقه اتحادیه اروپا تدارک دیده شده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد که شرایط برای شرکای تجاری تیم قرمز حتی مبهم‌تر از این‌ها است. این درحالی است که حالا برخی منابع از هنگ کنگ و تایوان گزارشی مبنی بر مشکلات درایور و BIOS و احتمال تأخیر در زمان عرضه این محصولات به‌دست کاربران را منتشر کردند.

البته که این اطلاعات مثل همیشه نباید به‌طور قطعی در نظر گرفته شوند، اما افشای این قبیل اطلاعات معمولا نشانه‌ی درستی از وضعیتی است که در آینده با آن مواجه خواهیم بود.

شرکت AMD از کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX با معماری RDNA 3 و پردازنده گرافیکی Navi 31 XTX رونمایی کرده که با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز و ۹۶ مگابایت حافظه Infinity Cache یک برتری ۷۰ درصدی را نسبت به 6950XT از نسل قبل به ارمغان آورده است.

کارت گرافیک AMD Radeon RX 7000

کارت گرافیک Radeon RX 7900 XTX یکی از دو مدلی است که امسال با استفاده از تراشه‌ی Navi 31 عرضه می‌شوند. هر دو کارت سطح بالایی از پردازش گرافیکی را برای کاربران به همراه دارند و همچنین بهینه‌سازی مصرف انرژی بهتری نسبت به Navi 21 از نسل قبل خواهند داشت.

پردازنده گرافیکی AMD Navi 31 پرچم‌دار معماری RDNA 3 تیم قرمز است که توان پردازش گرافیکی محصولات سری Radeon RX 7900 XTX/XT را تأمین خواهد کرد. AMD در این نسل دیگر واحدهای پردازشی یا CU را کنار گذاشت و از اصطلاح WGP یا پردازنده‌های گروه کاری استفاده می‌کند.

هریک از این WGPها شامل دو واحد CU می‌شوند، اما دو برابر کلاسترهای SIMD32 بیشتری نسبت به سری RDNA 2 دارند. به این ترتیب پردازنده AMD Navi 31 XTX شامل ۱۲۲۸۸ هسته و یک رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت است که از ۱۹۲ مگابایت حافظه مجموع Infinity Cache و یک دای ۳۰۸ میلی‌متر مربعی GPU با فناوری ساخت ۵ نانومتری TSMC برخوردار است. این مقادیر منجر به ارائه توان پردازش گرافیکی ۶۱ ترافلاپس در این کارت می‌شوند.

کارت‌های گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX 24 GB و Radeon RX 7900 XT 20 GB از ۱۳ دسامبر سال جاری با قیمت ۹۹۹ و ۸۹۹ دلار قابل خریداری خواهند بود.


منبع igorslab
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده