نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۳

گزارش سه ماهه اخیر بازار GPU؛ سهم ۸۸ درصدی انویدیا در برابر ۸ درصد AMD

گزارش جدید JPR از وضعیت بازار فروش پردازنده‌های گرافیکی انویدیا، AMD و اینتل منتشر شده که از افزایش سهم تیم سبز در شرایطی که کل بازار با یک افت شدید مواجه است، حکایت دارد.

جدیدترین گزارش Jon Peddie Research از وضعیت بازار GPU در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی نشان می‌دهد که هریک از شرکت‌های انویدیا، AMD و اینتل چه سهمی از بازار پردازنده‌های گرافیکی جهان را در اختیار دارند. در شرایطی که به نظر می‌رسد انویدیا با ادامه روند ماه‌های گذشته، سهم خود را از بازار پردازنده‌های گرافیکی مجزا افزایش داده است، حالا سهم AMD تک رقمی شده و اینتل هم چیزی در حدود یک درصد بازار GPU را در اختیار دارد.

براین اساس گفته می‌شود که حجم عرضه پردازنده‌های گرافیکی پی سی به‌طور کلی ۲۵.۱ درصد کاهش یافته که در این بین نمودار گرافیک دسکتاپ ۱۵.۴۳- درصد و گرافیک نوت‌بوک‌ها ۳۰- درصد تغییر را نسبت به دوره قبل نشان می‌دهند. این بزرگ‌ترین افت بازار فروش GPU از سال ۲۰۰۹ است که به تایید Jon Peddie می‌رسد.

نمودار گزارش وضعیت GPU در بازار

اما در خصوص بازار فروش گرافیک‌های مجزا باید گفت که انویدیا برتری قاطع را در اختیار دارد. البته که حجم عرضه محصولات این بازار نیز نسبت به سال گذشته از ۲۴ میلیون واحد به ۱۴ میلیون واحد سقوط کرده که ۴۱.۶ درصد افت را نشان می‌دهد. این درحالی است که سه‌ماهه سوم سال به‌عنوان قوی‌ترین بازه زمانی فروش GPU در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال انویدیا موفق شده تا سهم خود را از بازار به ۸۸ درصد افزایش دهد که یک رکورد جدید برای تیم سبز محسوب می‌شود. در مقابل سهم AMD از این بازار تک رقمی شده و به ۸ درصد رسیده است. اینتل نیز توانسته تا سهم ۴ درصدی خود از بازار پردازنده‌های گرافیکی مجزا را حفظ کند.

افت و خیز بازار GPU مجزای پی سی

بازار پردازنده‌های گرافیکی به‌لطف تب داغ رمزارزها، طی دو سال گذشته یک جهش قابل‌توجه را تجربه کرده اما از زمان فروکش کردن ارزهای دیجیتالی، نمودار بازار GPU نیز نزولی بوده است. یک بار دیگر باید به این نکته اشاره کرد که بازار گرافیک‌های مجزای دسکتاپ از ۱۰ میلیون واحد در سه‌ماهه‌ی گذشته به ۱۳ میلیون واحد در بازه مشابه سال گذشته به تنها ۷ میلیون واحد رسیده است. در همین حین حجم عرضه GPU یکپارچه دسکتاپ با ۱۵ درصد افزایش نسبت به سه‌ماهه قبل و ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته به ۲۱ میلیون واحد رسیده است. درحال حاضر کل عرضه iGPU پی سی در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۲ میلیون واحد بوده و این تعداد برای dGPU به ۱۴ میلیون واحد رسیده است.

از طرفی، به‌تازگی اعلام شد که انویدیا تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار GPU سری Ada را روانه بازار کرده که ۸۱.۲۵ درصد از آن متعلق به RTX 4090 است و ۱۸.۷۵ درصد باقی مانده به مدل نه چندان محبوب RTX 4080 اختصاص دارد. همچنین وبسایت MyDrivers به نقل از یکی از منابع رده بالای زنجیره تأمین کارت‌های گرافیک AMD گزارش داده که حجم بالایی از کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 7900 برای عرضه در تاریخ ۱۳ دسامبر امسال (۲۲ آذر) تدارک دیده شده است. در این گزارش بیان شده که موج نخست عرضه‌ی کارت‌های گرافیک جدید تیم سرخ که شامل مدل‌های Radeon RX 7900 XTX و RX 7900 XT می‌شوند، بهتر از وضعیت عرضه کارت‌های گرافیک سری RTX 40 از شرکت رقیب خواهد بود.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده