نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۹

بنچمارک کارت گرافیک چینی MTT S80؛ رقیبی ضعیف برای RTX 3060

Moore Threads MTT S80، به‌عنوان اولین کارت گرافیک گیمینگ چینی، بازی‌های eSports را در رزولوشن 4K با نرم فریم ۱۰۰ اجرا می‌کند، اما دربرابر RTX 3060 شکست می‌خورد.

کارت گرافیک MTT S80 از شرکت Moore Threads اولین GPU بومی چینی است که به‌طور ویژه برای مصارت گیمینگ طراحی شده و از استانداردها و قابلیت‌های مدرنی برخوردار است. پردازنده گرافیکی این کارت از ۴۰۹۶ هسته جریانی MUSA با فرکانس عملکرد ۱.۸ گیگاهرتز بهره‌ می‌برد تا برای کاربر توان پردازش گرفیکی ۱۴.۴ ترافلاپس را به همراه داشته باشد. با اینکه این کارت برای مصارف گیمینگ طراحی شده، همچنان می‌توان از آن برای رندر سه‌بعدی و پردازش هوش مصنوعی هم استفاده کرد.

این کارت از درگاه PCIe 5.0 x16 با پهنای باند ۱۲۸ گیگابایت بر ثانیه برخوردار است و در آن از ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 استفاده شده است. در خصوص خروجی‌های نمایشگر هم باید به ۳ پورت DisplayPort 1.4a و یک درگاه HDMI 2.1 اشاره کرد.

Moore Threads روی توان گیمینگ کارت گرافیک MTT S80 تأکید داشته و برای این منظور جدیدترین نسخه نرم‌افزار PES یا Perfect Experience System را به‌عنوان کنترل سنتر این کارت ارائه می‌کند که ازطریق آن می‌توان عملگرهای مختلفی را شخصی‌سازی کرده و درایورهای آن را به جدیدترین نسخه ارتقاء داد.

کارت گرافیک Moore Threads MTT S80

این دومین مدل از کارت‌های گرافیک سری MTT S است که S60 معرفی می‌شود. این کارت به مراتب ضعیف‌تر از MTT S80 بود و تنها ۶ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی را ارائه می‌کرد. این نشان‌دهنده سرعت پیشرفت بالای Moore Threads در طراحی پردازنده‌های گرافیکی خود است. در جریان رویداد معرفی کارت گرافیک جدید Moore Threads اعلام شد که مدل جدید از نظر DirectX در مقایسه با محصول قبلی ۳.۴ برابر سریع‌تر بوده و این اختلاف در OpenGL به ۵ برابر می‌رسد.

اما Moore Threads MTT S80 در تست‌های بنچمارک شبیه‌ساز عملکرد متغیری را از خود نشان داده که در آن گاهی قوی‌تر از RTX 3060 ظاهر شده و گاهی با اختلاف زیادی شکست می‌خورد. عملکرد گیمینگ آن هم چندان عالی نیست و به‌دلیل مقیاس بندی نامناسب آن در وضوح پایین، در رزولوشن 4K عملکرد بهتری نسبت به 1080p دارد. به هر حال MTT S80 می‌تواند بازی‌های مشهور esports را با نرخ فریم بالای ۱۰۰ و رزولوشن 4K اجرا کند.

بنچمارک Moore Threads MTT S80

بنچمارک Moore Threads MTT S80

مثلا نرخ فریم تصاویر بازی Leauge of Legends در رزولوشن 4K به ۱۲۸ فریم بر ثانیه رسیده و در بازی CrossFire این میزان به ۱۶۵ فریم‌بر‌ثانیه هم می‌رسد. این کارت همچنین بازی Street Fighter IV در رزولوشن 4K با نرخ ۸۷ فریم‌بر‌ثانیه ران می‌کند. البته که این بازی‌ها به GPU قوی احتیاج ندارند و بازی‌های سنگین تر، حتی در رزولوشن 1080p شرایط را برای MTT S80 خیلی سخت می‌کنند.

لازم به ذکر است که این کارت تاکنون فقط از ۶۰ بازی پشتیبانی می‌کند که اکثر آن‌ها چینی هستند. به‌طور کلی پشتیبانی از بازی‌های بالاتر از DX9 خیلی ضعیف است، ولی گفته شده در آینده شرایط بهتر می‌شود. وضعیت فعلی درایورها نیز چندان جالب نیست. در ادامه تصویری از بازی‌هایی را که توسط این کارت پشتیبانی شده یا در ادامه اضافه خواهند شد ملاحظه می‌کنید.

بازی های تحت پشتیبانی MTT S80

این کارت از ای پی آی DirectX و OpenGL پیشتیبانی می‌کند، اما شرکت سازنده مشخص نکرده که دقیقا از کدام نسخه بهره می‌برد. نکته مهم دیگر است که MTT برای تعدادی از بازی‌ها مثل Crossfire ،League of Legends و Diablo 3 به‌علاوه‌ی Minecraft و Need For Speed Hot Pursuit بهینه‌سازی شده است.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده