نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۹

نتایج تحقیقات در خصوص ذوب شدن کابل برق 12VHPWR

بررسی‌های GamersNexus نشان می‌دهد علت اصلی بالا رفتن دما و ذوب شدن کانکتورهای 12VHPWR در هنگام استفاده از کارت گرافیک RTX 4090، اتصال ناقص و نادرست آن است.

GamersNexus در ویدیو جدید خود مدعی شده که علت اصلی ذوب شدن کابل برق کارت‌های گرافیک انویدیا که مدتی است خبرساز شده، بقایای اجسام خارجی و خطای کاربر در زمان اتصال کابل است. البته که هنوز نرخ خرابی این کابل‌ها پایین بوده و براساس گزارش‌هایی که از شرکای تجاری انویدیا، تولیدکنندگان این کابل‌ها و بازدیدکنندگان GamersNexus به‌دست آمده، چیزی در حدود ۰.۰۵ تا ۰.۱ درصد است.

ظاهراً این جمع بندی بعد از چند هفته بررسی GamersNexus به‌دست آمده و کابل‌ها و تئوری‌های متعددی برای این منظور مورد ارزیابی قرار گرفته است. نکته قابل‌توجه این است که گفته می‌شود این مسئله ارتباطی با عرضه کننده‌ی این کابل‌ها یا تعداد کابل‌های 12V که متصل شده ندارد. ظاهراً دلیل اصلی وارد کردن نادرست کانکتور توسط کاربر اعلام شده است. البته که مکانیزم ضعیف طراحی قفل آداپتورها و جریان زیادی که از آن عبور می‌کند، می‌تواند در خرابی آن نقش داشته باشد.

مشکل ذوب شدن کابل 12VHPWR

مشکل ذوب شدن کابل 12VHPWR

اما همان‌طور که اشاره شد، یکی دیگر از دلایل احتمالی بقایای اجسام خارجی است که ممکن است در هنگام ساخت یا اتصال نامناسب کابل در مسیر قرار بگیرد. علاوه‌بر این ایجاد خراش روی کانکتورها که ممکن است در محفظه اتصال کابل ایجاد شود، احتمال خرابی آن را افزایش ‌می‌دهد.

GamersNexus به‌صورت عمدی و کنترل شده یکی از کابل‌های خود را با یک فاصله‌ی کوچک از محل نصب به کارت و مورد دیگر را به‌صورت کج و زاویه دار متصل کرده کرده که صحت این ادعا را ثابت می‌کند. جان گرو، متخصص PSU از شرکت Corsair نیز قبلاً به این موضوع اشاره کرده بود اما این مطلب بعداً به دلایل نامعلومی حذف شد.

این گزارش‌ها در شرایطی منتشر می‌شود که انویدیا اعلام کرده هنوز مشغول بررسی ابعاد مختلف این مشکل است. کاربرانی که کارت‌های گرافیک جدید انویدیا را با قیمت بالایی خریداری کردند، نگرانند تا نکند مشکلی برای GPU آن‌ها ایجاد شود و باید دید که آیا راهکاری برای رفع کامل این ریسک ارائه خواهد شد یا خیر. به هر حال تحقیقات GamersNexus نشان می‌دهد که این کاربران در صورتی که از رعایت نکات گفته شده اطمینان دارند، باید با خیال راحت به پردازش سنگین اطلاعات روی کارت گرافیک قدرتمند خود ادامه دهند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده