نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۷

شروع عرضه کارت گرافیک RTX 4080 با قیمت پایه ۱۱۹۹ دلار

کارت گرافیک GeForce RTX 4080 از امروز برای خرید در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته و با قیمت پایه ۱۱۹۹ دلار به‌عنوان گران‌ قیمت‌ترین مدل کلاس X80 تاکنون شناخته می‌شود.

از حالا به بعد RTX 4090 تنها کارت گرافیک گیمینگ سری Ada Lovelace نیست که در بازار عرضه شده است و گیمرها می‌توانند بین پرچم‌دار ۱۵۹۹ دلاری حال حاضر انویدیا با تراشه قدرتمند AD102 و پیشنهاد ۱۱۹۹ دلاری RTX 4080 با GPU کوچکتر AD103 یکی را برای سیستم مورد استفاده خود انتخاب کنند.

کارت گرافیک RTX 4080 همان‌طور که در اخبار و گزارش‌های متعدد دیده شده یک پردازنده گرافیکی قدرتمند و جایگزینی برای RTX 3080 است؛ البته با این تفاوت که قیمت خیلی زیادی دارد و این موضوع باعث مردد شدن خیلی از علاقه‌مندان به خرید این پیشنهاد رده بالا شده است. به طوری کلی باید اینطور به قضیه نگاه کرد که تا مدت زمان قابل توجهی نمی‌توان با قیمت کمتر از ۱۰۰۰ دلار یک کارت گرافیک RTX 4080 را خریداری کرد.

مدل رفرنس کارت گرافیک GeForce RTX 4080

مدل رفرنس کارت گرافیک GeForce RTX 4080

RTX 4080 از ۹۷۲۸ هسته CUDA و ۱۶ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6X تشکیل شده و حداکثر توان مصرفی آن ۳۲۰ وات تعیین شده است. تاکنون در هیچ یک از تست‌های بنچمارک منتشر شده RTX 4080 را با سطح توان ۳۲۰ وات ندیدیم و جدول میانگین مصرف این کارت در بازی‌های مختلف و رزولوشن 4K که توسط خود انویدیا منتشر شده نیز نشان می‌دهد این GPU به‌طور متوسط ۲۹۷ وات برق مصرف می‌کند.

AMD هم به‌زودی سری Radeon RX 7900 را روانه بازار می‌کند که با قیمت زیر ۱۰۰۰ دلار خود به رقابت با RTX 4080 خواهد رفت. مدل‌های کاستوم زیادی از این کارت‌ها تولید خواهند شد که همچنان از ارزان‌ترین مدل RTX 4080 هم قیمت کمتری دارند. بنابراین اگر RTX 4080 برای شما زیادی گران است، می‌توان گفت که صبر کردن تا زمان عرضه پیشنهاد AMD تصمیم عاقلانه‌تری است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده