نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۸

مقایسه کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 7900 با RTX 4080

AMD به مقایسه کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 7900 دربرابر GeForce RTX 4080 از انویدیا پرداخته تا مخاطبان خود را به برتری پیشنهاد تیم سرخ متقاعد کند.

AMD تنها دو روز مانده به زمان عرضه کارت گرافیک RTX 4080 تلاش کرده تا توجهات را به سمت خود جلب کرده و جزئیات بیشتری از عملکرد محصولات سری RX 7900 را با طرفداران به اشتراک بگذارد. این کارت‌ها براساس نسل سوم معماری RDNA طراحی شده و از ۶۱۴۴ پردازنده جریانی برخوردار هستند.

کارت‌های گرافیک AMD از نظر فیزیکی کوچکتر از RTX 4080 هستند و به هیچ‌گونه دانگل برق (مشکل دار) نیاز ندارند. این شرکت قبلاً اعلام کرده که سری Radeon RX 7900 برای رقابت با RTX 4080 روانه بازار شدند و جای تردیدی باقی نگذاشته که RTX 4090 همچنان قدرتمندترین کارت گرافیک گیمینگ حال حاضر جهان باقی خواهد ماند.

PCB کارت گرافیک های RX 7900

همین دیروز بود که اولین تصویر واضح از PCB نسخه Founders Edition کارت گرافیک RTX 4080 منتشر شد. حالا AMD تشریح کرده که سری Radeon از فازهای بیشتری روی بُرد اصلی بهره‌مند شده و از درگاه‌های DisplayPort 2.1 و USB Type-C پشتیبانی می‌کند. البته که این علاوه‌بر کانکتورهای برق استاندارد ۸ پین PCIe است که در نسل قبل هم مورد استفاده قرار گرفته بود.

AMD همچنین خاطر نشان کرد که هر دو مدل سری Radeon RX 7900 از نظر طول ابعاد کوتاه‌تر و باریک‌تر از RTX 4080 هستند و تنها چیز مشترک، رابط PCIe Express 4.0 است.

مقایسه Radeon RX 7900 با RX 6950XT

مقایسه سری RX 7900 با RX 6950XT در rasterization

AMD در رنج قیمت ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار حافظه گرافیکی بیشتری را ارائه کرده و از آپشن‌های نمایشگر پیشرفته‌تری برخوردار است. اما وقتی به بحث عملکرد می‌رسیم، به نظر می‌رسد که هیچ یک از دو شرکت هنوز آماده مقایسه کردن خود با دیگران نیستند. از آنجایی که کارت گرافیک GeForce RTX 4080 هنوز به بازار عرضه نشده، AMD پردازنده‌های گرافیکی جدید RDNA3 خود را با RX 6950XT، پرچم‌دار سری RDNA2 مقایسه می‌کند. این شرکت دو نمودار را به نمایش گذاشته که یکی از آن‌ها شامل عملکرد rasterization و دیگری ری تریسینگ را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

مقایسه مشخصات و قیمت نسل جدید کارت های گرافیک انویدیا و ای ام دی

کارت‌های گرافیک سری AMD Radeon RX 7900 هنوز یک ماه تا زمان عرضه فاصله دارند و این احتمال وجود دارد که بررسی عملکرد آن‌ها زودتر از موعد به‌دست ما برسد. البته که باید منابع افشای اطلاعات را هم در نظر گرفت.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده