نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۵

انتشار تصویر جدیدی از PCB کارت گرافیک RTX 4080 با تراشه AD103

بعد از انتشار تصویر از PCB نسخه Founders Edition کارت گرافیک RTX 4080، حالا تصاویر جدیدی شامل پردازنده گرافیکی AD103 و قسمت‌های خالی زیادی که روی بُرد اصلی دیده می‌شود، منتشر شده است.

براساس تصاویر جدیدی که بُرد اصلی کارت گرافیک RTX 4080 Founders Edition منتشر شده، مطابق انتظار به نظر می‌رسد که جای خالی زیادی روی PCB به چشم می‌خورد. درواقع از ۲۷ فاز موجود تنها ۱۷ فاز با قطعات مختلف پر شده و به وضوح نشان می‌دهد که این بُرد برای کارت گرافیک به مراتب قدرتمندتری با تراشه AD103 آماده شده که براساس شایعات می‌تواند RTX 4080 Ti باشد.

شکل نامتقارن بُرد این کارت دقیقاً مشابه RTX 4090 بوده و این دو از نظر اندازه و پیکربندی حفره‌های خنک‌کننده‌ها نیز مثل هم هستند. این بدان معنا است که مطابقت کولرهای موجود برای شرکای تجاری انویدیا که از این بُرد استفاده می‌کنند بسیار ساده‌تر خواهد بود. البته ما تاکنون هیچ کارت گرافیک RTX 4090 را با بُرد V شکل ندیدیم که دلیل آن ارائه یک طراحی معمولی مستطیلی شکل توسط انویدیا است توسط تولیدکنندگان AIB ترجیح داده می‌شود.

PCB کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4080

این PCB از ۸ ماژول حافظه GDDR6X تشکیل شده که دور پردازنده گرافیکی AD103 قرار می‌گیرند. این بخش بیشترین تفاوت را با PCB کارت گرافیک RTX 4090 FE دارد. RTX 4080 از یک گذرگاه حافظه ۲۵۶ بیت استفاده می‌کند. ظرفیت هریک از ماژول‌ها ۲ گیگابایت بوده که در مجموع ۱۶ گیگابایت حافظه VRAM آن را تشکیل می‌دهند.

سرعت کلاک غیرعادی و ۲۲.۴ گیگابیتی این کارت با مقدار ۲۳ گیگابیت که در شایعات سری Ada Lovelace پیش از رونمایی رسمی مطرح شده بود تفاوت دارد. این بالاترین سرعت در میان کل کارت‌های گرافیک سری RTX 40 است.

این کارت از یک کانکتور۱۶ پین 12VHPWR استفاده می‌کند که در همان بخشی که در RTX 4090 قرار گرفته، جا دارد. نکته قابل‌توجه این است که تقریباً همه‌ی کارت‌های گرافیک RTX 4080 با یک آداپتور سه‌گانه ۸ پین به ۱۶ پین عرضه می‌شوند، نه آداپتور چهارگانه‌ی ۸ پینی که در جعبه RTX 4090 قرار داشت. TDP پیشفرض این کارت ۳۲۰ وات اعلام شده اما در برخی مدل‌های کاستوم تا ۳۸۰ وات نیز بالا می‌رود.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده