نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۳

آغاز دسترسی به DirectStorage 1.1 در پی سی؛ تا ۳ برابر لودینگ سریع‌تر

نسخه جدید فناوری دکمپرس GPU دایرکت استوریج از امروز برای توسعه‌دهندگان پلتفرم پی سی در دسترس قرار گرفته که می‌تواند به بهبود چشمگیر فرایند بارگذاری بازی‌ها منجر شود.

چند هفته‌ی قبل، مایکروسافت اعلام کرد که فناوری DirectStorage 1.1 به‌زودی برای پی سی در دسترس قرار خواهد گرفت. حالا این زمان فرارسیده و توسعه‌دهندگان می‌توانند از هم‌اکنون به جدیدترین تکنولوژی دکمپرس GPU دسترسی داشته باشند. برای کسانی که با این فناوری آشنایی ندارند باید گفت که DirectStorage 1.1 یک API در پلتفرم پی سی است که امکان استریم بهینه تر داده‌ها از حافظه NVMe SSD و در نتیجه کاهش سربار پردازش داده‌ها را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.

این یکی از ویژگی‌های مورد انتظار معماری Velocity در کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس بود که حالا این API جدید فناوری DirectStorage را به پی سی می‌آورد. فناوری DirectStorage پس از انتشار اولیه برای پی سی، انتقال داده‌ها به CPU را بهبود بخشید، اما نسخه 1.1 با فراهم کردن امکان تخلیه بار پردازش روی GPU، فرایند دکمپرس سازی یا خارج کردن از وضعیت فشرده‌ی داده‌ها را باز هم ارتقاء می‌دهد.

براساس توضیحات شرکت مایکروسافت، DirectStorage 1.1 به خارج کردن CPU از این چرخه می‌پردازد و قابلیت دکمپرس داده‌ها در GPU را معرفی می‌کند. این اتفاق می‌تواند به شکل چشمگیری در بالا رفتن سرعت فرایند مؤثر باشد. پردازنده‌های گرافیکی برای عملیات موازی بهتر بهینه‌سازی شدند و می‌توانند این قبیل کارها را با سرعت به مراتب بیشتری انجام دهند. ضمن اینکه جابه‌جایی داده‌ها از حافظه GPU به GPU کار خیلی ساده‌تر و سریع‌تری است.

عملکرد DirectStorage 1.1

براساس نتایج به‌دست آمده از تست‌های بهینه‌ی مایکروسافت، فناوری DirectStorage 1.1 می‌تواند به ارتقاء لودینگ بازی‌ها و تسریع حداکثر ۳ برابری آن در مقایسه با نسخه قبلی منجر شود. مایکروسافت تأیید کرد که DirectStorage 1.1 با همه کارت‌های گرافیک بازار که از Shader Model 6.0 پشتیبانی می‌کنند، سازگار خواهد بود. بااین‌حال بهترین تجربه‌ی عملکرد آن به پردازنده‌های گرافیکی با DirectX12 Ultimate اختصاص دارد. ضمن اینکه DS1.1 با ویندوز 10 و ویندوز 11 قابل استفاده است، اما به‌دلیل بهینه‌سازی سیستم‌عامل جدید ویندوز در زمینه پشته‌ی ورودی/خروجی‌، از نظر تئوری باید ویندوز 11 برای بهره‌برداری از آن بهتر باشد.

توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی در پلتفرم پی سی می‌توانند با استفاده از این تکنولوژی جهان‌های بزرگتر و با جزئیات بیشتری را در بازی‌های خود خلق کنند. بازی‌های فعلی تحت تأثیر گلوگاه موجود در APIهای فعلی قرار دارند که اکثرا به‌دلیل عدم انطباق حافظه‌های پرسرعت SSD با میزان IO مورد نیاز در بازی‌های فعلی ایجاد می‌شوند. این اتفاق در مجموع موجب آسیب رسیدن به کیفیت اجرای بازی در پی سی می‌شود.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده