نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۴

انتشار تصویری از PCB و GPU کارت گرافیک RTX 4080

تصویری از بُرد اصلی کارت گرافیک RTX 4080 Founders Edition در اینترنت منتشر شده که برای اولین‌بار پردازنده گرافیکی AD103 را نشان می‌دهد.

تصویری از بُرد اصلی کارت گرافیک RTX 4080 Founders Edition به همراه پردازنده گرافیکی AD103 با معماری Ada Lovelace دیده شده که اطلاعات جدیدی از قطعات داخلی کارت گرافیک عرضه نشده‌ی انویدیا را در اختیار ما قرار می‌دهد. KittyYYuko، منبع انتشار این تصاویر در تلاش برای پنهان کردن برخی جزئیات از انویدیا از یک استیکر لوگوی EK و یک CPU اینتل استفاده کرده تا پردازنده گرافیکی و چند پورت این کارت را بپوشاند. متأسفانه این امر باعث شده تا مشخص نباشد چه تعداد VRM روی این کارت نصب شده است.

البته به نظر نمی‌رسد که حتی نیمی از VRMهای GPU در این تصویر حاضر باشند. چیزی که تغییر نکرده، کانکتور برق ۱۶ پین انویدیا است که برای همه‌پردازنده‌های گرافیکی آینده‌ی سری RTX 40 نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

برد اصلی کارت گرافیک GeForce RTX 4080 Founders Edition

نمای نزدیک از GPU کارت گرافیک GeForce RTX 4080 Founders Edition

PCB کارت گرافیک GeForce RTX 4080 Founders Edition

کارت گرافیک RTX 4080 از ۹۷۲۸ هسته CUDA و ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6X تشکیل شده و در تصویر این PCB نیز می‌توان ۸ ماژول حافظه‌ای را که اطراف GPU نصب شدند مشاهده کرد که هریک از ۲ گیگابایت ظرفیت برخوردار هستند. این حافظه به یک رابط گذرگاه ۲۵۶ بیت متصل شده که یک قدم رو به عقب نسبت به گذرگاه ۳۸۴ بیت RTX 4090 به شمار می‌رود.

افشاگر این اطلاعات در ادامه اعلام کرده که این کارت در تست Time Spy Extreme امتیاز ۱۴۱۰۰ را دریافت کرده که اطلاعات قبلی را تایید می‌کند. شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که برد اصلی این کارت خیلی خالی باشد. علت آن می‌توان تصمیم انویدیا برای استفاده از این برد در مدل ارتقا یافته AD103 در آینده باشد که احتمالا در مدل RTX 4080 Ti مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته انویدیا تاکنون هیچ اشاره‌ای به وجود مدل‌های سری RTX 40 Ti نکرده است.

مدل غیر Ti کارت گرافیگ NVIDIA RTX 4080 در تاریخ ۱۶ نوامبر روانه بازار خواهد شد. مدل Founders Edition این کارت ۱۱۹۹ دلار قیمت دارد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده