نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۲

وجود یک سنسور مخفی دما در کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX

کانال یوتیوب GamersNexus که روی بررسی تخصصی عملکرد حرارتی کارت‌های گرافیک تمرکز دارد، متوجه وجود یک حسگر مخفی دما در کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 7900 شده است.

بررسی کارت گرافیک پرچم‌دار جدید AMD نشان می‌شود که پشت فن‌های AMD Radeon RX 7900 XTX یک حسگر دما مخفی شده که به کارت امکان اندازه گیری نوسان دمای قطعات آن را می‌دهد. این ویژگی می‌تواند برای کارت گرافیکی که از تکنولوژی 0RPM/0dB برخوردار است، بسیار کارآمد باشد. کارت‌های گرافیک سری AMD Radeon RX 7900 با پشتیبانی از این ویژگی می‌توانند فن‌های خنک‌کننده را در زمان عدم استفاده از سیستم درحالت روشن یا استفاده‌ی بسیار سبک از GPU به حالت خاموش درآورده و هیچ صدایی را ایجاد نکنند.

بدون وجود این حسگر، برخی قطعات کارت گرافیک به جز GPU، مثل VRMها با خطر افزایش دما مواجه خواهند شد. استیو بورک، کارت‌های گرافیک سری GeForce GTX 10 از شرکت EVGA را به‌عنوان یک مثال مطرح کرده که به‌دلیل نبود چنین سنسوری آسیب می‌دیدند. شرکت EVGA بعدها مجبور به طراحی مجدد و به کارگیری سنسورهای مختلف در بدنه‌ی کارت گرافیک شد.

سنسور دمای AMD Radeon RX 7900 XTX

Gamers Nexus انتظار دارد که AMD داده‌های اندازه گیری شده توسط این حسگر را مثلاً ازطریق نرم‌افزار رسمی خود در اختیار کاربر نیز قرار دهد. بااین‌حال این شرکت هنوز به‌صورت رسمی به چنین چیزی اشاره نکرده است. هنوز مشخص نیست که شرکت‌های مستقل تولید کننده کارت‌های گرافیک AMD نیز از چنین سنسوری در کارت‌های خود استفاده خواهند کرد یا نه؛ درواقع هیچ شرکتی به جز ایسوز هنوز از کارت‌ گرافیک RX 7900 خود رونمایی نکرده است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده