نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱

عدم استفاده از کانکتورهای PCIe Gen5 در کارت‌های گرافیک AMD Radeon RX 7000

بعد از انتشار گزارش‌هایی از ذوب شدن کانکتورهای برق کارت گرافیک RTX 4090، حالا شرکت AMD گزارش چند منبع موثق از عدم به کارگیری کانکتورهای 12VHPWR در سری Radeon RX 7000 را تأیید کرده است.

ظاهرا AMD در نسل جدید کارت‌های گرافیک سری رادئون از کانکتورهای برق جدید PCIe Gen5 استفاده نمی‌کند. این موضوعی است که بعد از مطرح شدن در منابع مختلف، حالا به تأیید اسکات هرکلمن، مدیرکل AMD Radeon نیز رسیده است. بنابراین پردازنده‌های گرافیکی RDNA3 از کانکتورهای نسل جدید 12VHPWR بهره‌مند نخواهند شد.

ابتدا Kyle Bennett بود که در توییتر اعلام کرد تراشه‌ گرافیکی RDNA3 Navi 31 از پورت DisplayPort 2.1 استفاده می‌کند. این موضوع در آن زمان به‌صورت رسمی اعلام نشده بود، اما بعدا کنسرسیوم VESA رسما این خبر را اعلام کرد. اما منابع Kyle علاوه‌بر این مدعی شده بودند که AMD برنامه‌ای برای اضافه کردن کانکتورهای برق PCIe Gen5 برای کارت گرافیک رفرنس مبتنی بر تراشه Navi 31 ندارد. درواقع هیچ یک از شرکای تجاری AMD نیز تأیید نکردند که از چنین کانکتورهایی استفاده خواهند کرد.

تأیید عدم استفاده از کانکتورهای 12VHPWR در سری AMD Radeon RX 7000

این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که گزارش‌هایی از ذوب شدن کانکتور 12VHPWR کارت گرافیک RTX 4090 زیر بار حرارت تولیدی GPU پرچم‌دار انویدیا به گوش می‌رسد. این کارت که با توان مصرفی پیشفرض ۴۵۰ وات معرفی شده، بعد از تکرار استفاده از کانکتورهای نسل جدید در سری RTX 30 Founders Edition، حالا در سری RTX 40 از پیکربندی کامل ۱۲+۴ پین آن‌ استفاده می‌کند که حداکثر قادر بره انتقال ۶۰۰ وات توان مصرفی خواهد بود.

Angstronomics نیز با تکرار این ادعا اعلام کرد که تیم قرمز همچنان به کانکتورهای پاور دوگانه ۸ پین خود در سری Navi 3X پایبند است. این سایت با اشاره درست به سه نوار قرمز رنگی که در طراحی رفرنس این کارت‌ها به چشم می‌خورد، صحت اطلاعات خود را نشان داده بود.

نهایتا گزارش Igor’sLAB را نیز داشتیم که با انتشار تصویری از طراحی PCB یک کارت گرافیک RDNA3 که احتمالا به یک مدل کاستوم تعلق داشت، به استفاده از همان کانکتورهای ۸ پین اشاره کرده بود.

بعد از گزارش این سه منبع قابل اتکا، نهایتا مقام AMD اقدام به تأیید این خبر در توییتر کرد. لذا انویدیا در حال حاضر تنها شرکتی است که در محصولات خود از این کابل‌ها استفاده خواهد کرد. این اتفاق باوجود عرضه همزمان محصولات تازه‌ی شرکت AMD و شرکت اینتل در نسل جدید رخ می‌دهد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده