نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۴

ذوب شدن کانکتور ۱۶ پین کارت گرافیک RTX 4090

اولین گزارش‌ها از ذوب شدن کانکتور برق کارت گرافیک RTX 4090 و از بین رفتن GPU به‌دلیل توان مصرفی بالای آن در ردیت منتشر شده و ممکن است انویدیا در این خصوص با مشکل روبه‌رو شود.

دو کاربر وبسایت ردیت گزارش دادند که کارت گرافیک گران‌قیمت RTX 4090 آن‌ها حالا دیگر از بین رفته است و مقصر این اتفاق احتمالاً کانکتورهای ذوب شده‌ی برق آن است. reggie_gakil و NoDuelsPolicyy تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌دهد کانکتور ۱۶ پین RTX 4090 که با نام 12VHPWR نیز شناخته می‌شودُ به وضوح از شدت حرارت بالا ذوب شده و کارت‌ها سوخته‌اند. حالا گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال موثر بودن توان مصرفی ۶۰۰ واتی کارت گرافیک انویدیا در این امر مطرح شده است.

reggie_gakil توضیح داده که کارت گرافیک او حین کار آتش گرفته و دود از آن بلند شده است. از سوی دیگر کارت Duel فقط از کار افتاده و آداپتور یا کانکتور آن نیز ذوب شده است. کارت گرافیک مورد استفاده‌ی هردوی این کاربران جدیدترین پرچم‌دار انویدیا از سری RTX 40 است که برای اولین‌بار با کانکتور برق ۱۶ پین روانه بازار شده است.

ذوب شدن کابل ۱۶ پین کارت گرافیک NVIDIA RTX 4090

قبل از عرضه کارت گرافیک RTX 4090 نگرانی‌هایی مبنی بر احتمال این مشکل توسط سازمان PCI-SIG مطرح شده بود. بعدها مشخص شد که انویدیا در این خصوص به PCI-SIG گزارش داده است. این نهاد بعد از تست نسخه‌های مختلفی از کانکتورهای 12VHPWR به این نتیجه رسیده بود که با تکرار ورک‌لودهای سنگین روی این GPU نقاط داغ بحرانی روی کابل‌های آن ایجاد شده و در برخی موارد به ذوب شدن کابل منجر شده که در نقاط خم شدن کابل‌ها بیشتر دیده می‌شد.

کزارش PCI-SIG از ذوب شدن کابل 12VHPWR

مشخص نیست که کارت‌های مذکور نیز به‌دلیل خم شدن کابل‌ها و در آن نقاط دچار ذوب شدگی شدند یا نه، اما بسیاری از کاربران برای جا دادن کارت گرافیک RTX 4090 در شاسی کیس خود قطعاً با مشکل مواجه خواهند شد و در برخی موارد ممکن است مجبور به خم کردن کابل‌ها و جا دادن آن درون شاسی باشند.

به هر حال این شرایط برای انویدیا خوب به نظر نمی‌رسد و باید دید که آیا این مشکل در آینده نیز تکرار خواهد شد یا خیر. انویدیا هنوز نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده اما گفته می‌شود که با یکی از این کاربران ازطریق پیام ارتباط برقرار کرده است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده