نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱

احتمال عرضه AMD Radeon RX 7900XT با ۲۰ گیگابایت حافظه GDDR6

شایعه شده که کارت گرافیک AMD RX 7900XT از ۴ گیگابایت حافظه VRAM بیشتر نسبت به RX 6900XT از نسل قبل برخوردار است.

براساس اطلاعات منابع وبسایت Wccftech ظاهرا پردازنده گرافیکی مبتنی بر معماری RDNA3 مورد استفاده در کارت گرافیک Radeon RX 7900XT از ۲۰ گیگابایت حافظه VRAM برخوردار است. البته گفته می‌شود که این مدل، پرچم‌دار خانواده جدید تیم سرخ نیست.

شرکت AMD کمتر از ۲ هفته‌ی دیگر از کارت‌های گرافیک سری AMD Radeon RX 7900 رونمایی خواهد کرد. بنابراین قاعدتا شرکای تجاری آن همین حالا تمامی اطلاعات مورد نیاز از نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی AMD را در اختیار دارند. Wccftech با استناد به یکی از همین منابع مدعی شده که RX 7900XT با چهار گیگابایت حافظه بیشتر نسبت به RX 6900XT معرفی می‌شود.

البته این اطلاعات چندان هم تازگی ندارد. چرا که انتظار می‌رفت پردازنده گرافیکی Navi 31 از یک نسخه ۳۲۰ بیت برخوردار باشد. اما این اولین باری است که به یک مدل خاص GPU با این حجم از حافظه گرافیکی اشاره می‌شود.

اگر به هر دلیلی AMD تصمیم بگیرد تا از همان تراشه‌های حافظه ۱۸ گیگابیتی سری RDNA2 استفاده کند، با درنظرگرفتن رابط گذرگاه ۳۲۰ بیت این GPU به یک پهنای باند ۷۲۰ گیگابایت بر ثانیه خواهیم رسید که ۱۴۴ گیگابایت بر ثانیه سریع‌تر از RX 6950XT است. در این مقایسه سایز حافظه Infinity Cache در نظر گرفته نشده که انتظار می‌رود در نسخه کامل این GPU حداقل ۹۶ مگابایت باشد.

در مورد مدل پرچم‌دار این سری نیز گفته می‌شد که RX 7950XT از ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6 با رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت برخوردار خواهد بود. البته این اطلاعات فعلا به تایید منابع رسمی نرسیده است.

تراشه های سری AMD Navi 3X

انتظار می‌رود سری RX 7900 از یک پردازنده گرافیکی Navi 31 با حداکثر ۱۲۲۸۸ پردازنده جریانی بهره‌مند شود. این اولین طراحی چیپلت رده‌ی مصرف‌کننده AMD برای سری Radeon است که از یک دای گرافیک و حافظه بزرگ روی یک پکیج استفاده می‌کند.

رندرهایی که در تصاویر بالا ملاحظه می‌کنید، مدل‌های طرفداری پردازنده‌های گرافیکی جدید AMD هستند که توسط Wild_C تهیه شدند. مشخصات کامل سری Navi 3X نیز قبلاً توسط Angstronomics منتشر شدند که سابقه خوبی در افشای اطلاعات غیررسمی دارد.

مشخصات پردازنده های گرافیکی Navi 3X

AMD به‌تازگی تأیید کرد که یک رویداد لایو استریم جدید را مختص تراشه‌های سری RDNA3 در سوم نوامبر سال جاری برگزار می‌کند. برخی از شرکای تجاری این شرکت از آمادگی خود برای عرضه مدل‌های کاستوم این سری خبر دادند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده