نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۹

افشای لاین آپ گرافیک‌های RTX 40 موبایل؛ RTX 4090 در راه لپتاپ‌ها

به نظر می‌رسد که لاین-آپ پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ سری RTX 40 فاش شده و نکته‌ی جالب توجه، وجود مدل RTX 4090 با پردازنده گرافیکی AD103 در میان آن‌ها است.

احتمالاً انویدیا در این نسل بیش‌ازپیش از وعده‌ی خود برای ارائه سطح مشابهی از عملکرد پردازش گرافیکی در محصولات سری دسکتاپ و لپ‌تاپ فاصله بگیرد. گفته می‌شود که محصولات جدید رده‌ی موبایل این شرکت از چهار پردازنده گرافیکی در پنج مدل مختلف تشکیل شده که به هیچ عنوان در حد و اندازه‌های مدل‌های مشابه سری دسکتاپ خود نیستند.

با اینکه شاید از همان اول هم هیچکس انتظار عملکردی در حد پردازنده تشنه‌ی توان AD102 را در شاسی یک لپ‌تاپ نداشت، گیمرها و علاقه‌مندان به پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند باید دوباره به نحوه نام‌گذاری مدل لپ‌تاپ تراشه‌های انویدیا بیشتر توجه کنند. براساس اطلاعاتی که ازطریق اسلاید GN21 Marketing Name فاش شده، انویدیا باید پنج مدل لپ‌تاپ RTX 40 را آماده کرده باشد. درواقع برای اولین‌بار قرار است یک GPU از کلاس RTX X90 را در لپ‌تاپ‌ها ببینیم که البته برخلاف مدل دسکتاپ آن، نه بر پایه AD102 بلکه براساس پردازنده گرافیکی AD103 طراحی شده است.

مدل های لپتاپ پردازنده های گرافیکی انویدیا RTX 40

چندی پیش منبع همین اطلاعات حداکثر TGP سه مدل از سری موبایل پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید انویدیا را تأیید کرده بود که براین اساس، هیچ یک از این موارد توان مصرفی بیشتر از ۱۷۵ وات نخواهند داشت. نکته جالب توجه دیگر عدم وجود مدل غیر Ti کارت گرافیک RTX 4080 در میان مدل‌هایی است که در اطلاعات فاش شده به چشم می‌خورند.

از آنجایی که از پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ صحبت می‌کنیم، جا دارد به سورپرایز احتمالی AMD هم برای کاربران لپ‌تاپ‌ها اشاره کنیم. توییت رمزی یکی از منابع افشای اطلاعات AMD نشان می‌دهد که پرچم‌دار سری موبایل پردازنده‌های گرافیکی Radeon RX 7000 می‌تواند به قدرتمندی کارت گرافیک دسکتاپ RX 6950XT باشند. بدان معنا که احتمالاً Navi 32 که رده بالاترین GPU مورد استفاده در سری موبایل RDNA3 خواهد بود، تراشه گیمینگ بسیار قدرتمندی خواهد بود.

شایعه مدل لپتاپ گرافیک های جدید AMD

متأسفانه در سمت AMD هیچ خبری از مشخصات یا اسم رمز فاش شده از مدل‌های لپ‌تاپ سری RX 7000 نیست. اما احتمالاً مدل پرچم‌دار آن با نام Radeon RX 7900M یا 7800M معرفی شود.

چیزی که می‌دانیم این است که انویدیا و AMD در نظر دارند تا محصولات گرافیکی جدید خود را در رویداد CES 2023 عرضه کنند. احتمالاً در این زمان از پردازنده‌های لپ‌تاپ Zen4 و Raptor Lake نیز رونمایی شود.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده