نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۶

کار سخت کارت های گرافیک Radeon RX 7000 در رقابت با سری RTX 40

شایعه جدیدی در خصوص زمان عرضه کارت‌های گرافیک AMD Radeon RX 7000 منتشر شد که جزئیات بیشتری از سطح عملکرد این محصولات را در اختیار ما قرار می‌دهد.

Enthusiast Citizen، افشاگر اطلاعات AMD بار دیگر مدعی شده که AMD در ماه دسامبر سال جاری از دو مدل پرچم‌دار کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 7000 رونمایی خواهد کرد. وی همچنین در ادامه داده‌های جدیدی از عملکرد احتمالی این محصولات را با مخاطبان به اشتراک گذاشت و به مقایسه آن با محصولات جدید انویدیا پرداخت.

به‌طور کلی به نظر می‌رسد که عملکرد کارت‌های گرافیک جدید AMD در زمینه Ray Tracing و Rasterization در مقایسه با سری RTX 40 ضعیف ظاهر می‌شود. گویا شرکت AMD کار سختی برای رقابت با نسل جدید محصولات تیم سبز خواهد داشت.

شایعات از زمان عرضه سری AMD Radeon RX 7000

Enthusiast Citizen ادعا کرده که AMD در تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۲۲ به رونمایی از تراشه‌های گرافیکی RDNA 3 می‌پردازد، اما عرضه‌ی این محصولات حدود یک ماه بعد صورت خواهد گرفت؛ اتفاقی که در مورد پردازنده‌های Ryzen 7000 نیز شاهد رخ دادن آن بودیم.

این منبع مدعی شد که در مرحله اول دو مدل پرچم‌دار سری Radeon RX 7000 معرفی می‌شوند که هنوز مشخص نیست مربوط‌به دو پردازنده گرافیکی Navi 31 و Navi 32 خواهند بود یا اینکه دو نسخه مختلف از تراشه Navi 31 را خواهیم داشت. هر دو GPU از طراحی MCM و فناوری ساخت ۵ نانومتری TSMC برخوردار هستند.

اما در خصوص عملکرد محصولات سری AMD Radeon RX 7000 به دو زمنیه‌ی ری تریسینگ و Rasterization اشاره شده است. گفته می‌شود که محصولات جدید تیم سرخ در مقایسه با کارت‌های جدید سری GeForce RTX 40 و به‌خصوص مدل پرچم‌دار RTX 4090 که چیزی در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بهبود عملکرد را به نمایش گذاشته، کار خیلی سختی خواهند داشت. به‌علاوه اینکه این اختلاف در بازی‌هایی که به‌صورت نیتیو از DLSS پشتیبانی می‌کنند، بیشتر هم به چشم می‌آید. بنابراین انتظار می‌رود AMD در خصوص تعیین قیمت محصولات جدید خود کمی متعادل‌تر عمل کند.

زمان رونمایی از محصولات سری AMD Radeon RX 7000

با وجود اینکه منبع انتشار این اطلاعات سابقه خوبی در ارائه اخبار موثق دارد، بهتر است تا زمان مشخص شدن نتایج رسمی این ادعا را در حد یک شایعه بدانیم. چرا که ممکن است این برداشت از نتایج نمونه‌های اولیه به‌دست آمده باشد و در آینده دستخوش تغییر شود.

شرکت AMD می‌گوید که پردازنده‌های گرافیکی RDNA 3 با ارتقا چشمگیری در عملکرد کلی، طی ماه نوامبر معرفی خواهند شد. دیوید ونگ از مقامات ارشد این شرکت گفت که Radeon RX 7000 حدود ۵۰ درصد سریع‌تر از سری RDNA 2 خواهد بود.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده