نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱

تست عملکرد 8K کارت گرافیک RTX 4090؛ اجرای اورواچ ۲ با نرخ فریم 520FPS

کانال یوتیوب The Tech Chap با راه اندازی سیستم جدید خود به بررسی عملکرد گیمینگ کارت گرافیک GeForce RTX 4090 در رزولوشن 8K پرداخت و نتایج آن را با مخاطبان به اشتراک گذاشت.

با متمرکز شدن پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید به تجربه گیمینگ در رزولوشن‌های بالا، تولیدکنندگان نمایشگرها همچنان اکثر محصولات خود را در سطح 4K تولید می‌کنند و معمولا پیشنهاد 8K مقرون‌به‌صرفه‌ای در میان آن‌ها دیده نمی‌شود. تست پردازنده‌های گرافیکی در رزولوشن 8K نیز کار مرسومی بین بررسی کنندگان GPU نیست، اما بد نیست به این مورد نگاهی داشته باشید.

جالب است یادآوری کنیم که انویدیا در زمان معرفی RTX 3090 از این GPU به‌عنوان اولین پردازنده گرافیکی با قابلیت ارائه تجربه 8K گیمینگ یاد می‌کرد، اما با گذشت دو سال از زمان عرضه این محصول هنوز هم درصد استفاده از مانیتورهای 8K بین کاربرها بسیار پایین به نظر می‌رسد. حالا زمان تست کردن RTX 4090 رسیده است.

سیستمی که Tech Chap برای انجام این تست جمع‌آوری کرده، از یک پردازنده ۱۶ هسته‌ای Ryzen 9 7950X Zen4 روی یک مادربرد ASUS ROG Maximus X670E Hero بهره می‌برد که به ۳۲ گیگابایت حافظه رم و DDR5-6200 مجهز است. این پی سی به یک نمایشگر ۶۵ اینچی Neo QLED QN800B سامسونگ با رزولوشن 8K و قیمتی بالغ بر ۳۵۰۰ دلار متصل شده است.

نصب کارت گرافیک GeForce RTX 4090 روی سیستم

برای این تست از بازی‌های مدرن و نیازمند سیستم‌های قدرتمندی مانند Cyberpunk 2077 و Flight Simulator استفاده شده، اما حتی در اینجا به استفاده از تکنولوژی DLSS3 نیاز خواهیم داشت.

این سیستم می‌تواند Cyberpunk 2077 را با نرخ فریم ۶۵ و Flight Simulator را با حدود ۸۱ فریم بر ثانیه اجرا کند. لازم به ذکر است که مقایسه عملکرد این کارت با RTX 3090 در اینجا چندان منطقی نیست. چرا که این کارت از نسل قبلی فناوری DLSS استفاده می‌کند که از نظر ساختار عملکرد تفاوت زیادی با DLSS3 دارد.

Forza Horizon 5 روی این کارت و بدون استفاده از DLSS با نرخ ۷۶ فریم بر ثانیه اجرا شده و Overwatch 2 نیز به حداکثر میزان ۵۲۰ فریم بر ثانیه رسیده است. باتوجه به عدم به گارگیری DLSS در این مرحله می‌توان گفت که این مقدار بیش از دو برابر سریع‌تر از RTX 3090 است.

عملکرد GeForce RTX 4090 در سایبرپانک 2077

عملکرد بازی فلایت سیمیولیتور با کارت گرافیک GeForce RTX 4090

عملکرد فورزا هورایزن 5 با GeForce RTX 4090

اجرای اورواچ 2 با کارت گرافیک GeForce RTX 4090

علاوه‌بر این موارد بازی‌هایی مانند Call of Duty Warzone و Crysis Remastered نیز در این سیستم مورد ارزیابی قرار گرفتند که شما می‌توانید با تماشای ویدیو در کانال یوتیوب The Tech Chap، نحوه اجرای آن‌ها را مشاهده کنید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده