نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۷

نتایج بررسی عملکرد فناوری XeSS اینتل با پردازنده های گرافیکی انویدیا و AMD

فناوری سوپر رزولوشن Intel XeSS DP4a با پردازنده‌های گرافیکی مختلف انویدیا و شرکت AMD مورد بررسی قرار گرفته است و بعضا نتایج متفاوتی را نشان می‌دهد.

درحالی که هنوز در بازار خبری از کارت‌های گرافیک سری Arc A7 اینتل برای پلتفرم دسکتاپ نیست، فناوری سوپرر زولوشن XeSS هفته گذشته در دسترس کاربران قرار گرفت و فعلا فقط می‌توان عملکرد آن را روی پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ سری Arc و کارت‌ گرافیک رده پایین A380 مشاهده کرد. البته محصولات سایر تولید کنندگان پردازنده‌های گرافیک شامل انویدیا و AMD هم توسط Tom’s Hardware و PCGamer مورد بررسی قرار گرفته که در ادامه نتایج آن را مشاهده می‌کنید.

فناوری XeSS از دو باینری داخلی برخوردار است که یکی از آن‌ها از شتابدهنده‌های XMX در پردازنده‌های سری آرک اینتل و دیگری از دستورالعمل DP4a موجود روی اکثر کارت‌های گرافیک مدرن پشتیبانی می‌کند. این امر باعث شده تا پردازنده‌های گرافیکی قدیمی‌تری مانند سری Pascal انویدیا و گرافیک‌های نسل یازدهم اینتل به همراه پردازنده‌های گرافیکی AMD Vega20 و Navi 12 و مدل‌های جدیدتر آن از این قابلیت برخوردار شوند.

اکثر منابع نقد و بررسی سخت‌افزاری هم‌اکنون مشغول تست عملکرد کارت‌های گرافیک سری NVIDIA RTX 40 و تراشه‌های Arc A7 خود اینتل هستند و این یعنی در شرایط فعلی افراد زیادی برای بررسی عملکرد XeSS وقت ندارند. اما احتمال می‌رود که هم زمان با انتشار نتایج نقد و بررسی تراشه‌های سری دسکتاپ Arc که برای هفته آینده برنامه‌ریزی شده، از این فناوری بیشتر بشنویم.

خوشبختانه تاکنون چند رسانه به بررسی عملکرد XeSS با سایر GPUها پرداخته و سازگاری عملکرد آن را تأیید می‌کنند. PCGamer برای این کار به مقایسه حالت نیتیو بازی‌ها با وضعیتی که DLSS یا XeSS فعال هستند پرداخته است. در این تست از یک کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti استفاده شد. XeSS در حالت Quality نرخ فریم ۱۱۲ را در بازی Shadow of the Tomb Raider به ثبت رسانده که اندکی پایین‌تر از DLSS خود انویدیا است.

مقایسه عملکرد XeSS و DLSS با استفاده از NVIDIA RTX 2080 Ti

Tom’s Hardware نتایج دقیق‌تری را ارائه کرده که نشان می‌دهد پردازنده‌های گرافیکی مدرن‌تر و قدیمی‌تر انویدیا و AMD چه عملکردی را با استفاده از فناوری آپ اسکیل اینتل تحویل می‌دهند. اما نتایج این تست جالب توجه به نظر می‌رسد؛ جایی که XeSS با همه گرافیک‌های تست‌شده کار می‌کند، اما بهبود عملکرد چشمگیری را نشان نمی‌دهد. در برخی موارد بازی با اجرای XeSS حتی کندتر هم عمل می‌‌کند.

مقایسه DLSS & XeSS

برخی از افراد معتقدند که ممکن است این اتفاق به‌دلیل ناسازگاری با دستورالعمل DP4a در برخی گرافیک‌ها به‌صورت نیتیو باشد؛ یعنی در این موارد از یک شبیه‌ساز نرم‌افزاری با اعداد صحیح ۲۴ بیتی استفاده شده است. احتمالا به همین دلیل است که سری RX Vega و Navi 10 با فعال شدن این ویژگی عملکرد کندتری دارند. از سوی دیگر احتمال گلوگاه یا باتل نک حافظه ۶ گیگابایتی VRAM مطرح شده که معمولا برای یک بازی که ۴ سال از زمان عرضه آن گذشته باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

عملکرد گرافیک های AMD با XeSS

نتایجی که بالاتر نشان داده شده، عملکرد فناوری XeSS را در حالت Quality مشخص می‌کند؛ جایی که فناوری اختصاصی اینتل پایین‌تر از حالت DLSS Quality با رزولوشن نیتیو 1440p در رده دوم قرار می‌گیرد. اینتل تایید کرده که عملکرد و کیفیت تصویر بین XeSS DP4a و XeSS XMX ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشند. به‌عنوان مثال XeSS DP4a در برخی موارد هیچ بهبودی را در عملکرد بازی ایجاد نکرده است و عملا با حالت نیتیو برابری می‌کند. این نتیجه بخشی از گزارشی است که اخیرا توسط Tom’s Hardware منتشر شد.

به هر حال باید گفت که هنوز در ابتدای طول عمر XeSS قرار داریم و هنوز موارد زیادی برای بهبود و رفع ایراد وجود دارند. از طرفی با عرضه کارت‌های گرافیک سری Arc A7 اینتل می‌تواند الگوریتم Arc XMX را جلو ببرد. خبر خوب این است که یک API و مدل از این سری وجود دارد. پیشرفت فرایند توسعه شامل هردوی آن‌ها خواهد شد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده