نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۸

کسب بالاترین امتیاز بنچمارک PassMark توسط پردازنده Core i9-13900K

پردازنده نسل سیزدهمی اینتل Core i9-13900K، پرچم‌دار سری Raptor Lake بالاترین امتیاز عملکرد تک رشته را در بنچمارک PassMark به خود اختصاص داده و به سریع‌ترین CPU در رتبه بندی آن تبدیل شد.

پردازنده Intel Raptor Lake Core i9-13900K با پشت سر گذاشتن تمامی رقبای قبلی خود در عملکرد تک رشته بنچمارک PassMark، به سریع‌ترین CPU چارت رنکینیگ این تست تبدیل شد. Core i9-13900K که پرچم‌دار نسل جدید پردازنده‌های اینتل به شمار می‌رود، از ۲۴ هسته و ۳۲ رشته تشکیل شده که در یک پیکربندی هیبریدی متشکل از ۸ هسته عملکرد Raptor Cove و ۱۶ هسته بهینه Gracemont V2 درکنار هم قرار گرفتند.

سرعت کلاک این CPU در حالت پایه به ۳ گیگاهرتز و سرعت کلاک بوست آن روی یک هسته به ۵.۸ گیگاهرتز می‌رسد و روی تمامی هسته‌ها سرعت بوست ۵.۵ گیگاهرتز را به‌دنبال دارد. این CPU از ۶۸ مگابایت حافظه کش استفاده می‌کند و توان PL1 آن به ۱۲۵ وات رسیده و حداکثر تا ۲۵۰ وات بالا می‌رود. پردازنده جدید اینتل در حالا Unlimited Power Mode حداکثر ۳۵۰ وات توان مصرفی خواهد داشت.

افزایش قابل‌توجه فرکانس عملکرد CPU جدید اینتل تاکنون در بنچمارک‌های مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفته اما جدیدترین مورد آن به PassMark مربوط می‌شود. جایی که عملکرد تک هسته Core i9-13900K با ۹.۵ درصد بالاتر از تراشه‌های سری Alder Lake از نسل قبل به امتیاز ۴۸۳۳ منجر شده است.

رده بندی پردازنده ها در بنچمارک پس مارک

اما Intel Core i9-13900K در تست multi-threaded این بنچمارک به امتیاز ۵۴۴۳۳ دست پیدا کرده که ۱۹ درصد بالاتر از Ryzen 9 5950X در همین تست است. البته که پردازنده‌های جدید سری Ryzen 7000 شرکت AMD هنوز در PassMark مورد بررسی قرار نگرفتند. این درحالی است که AMD جلوتر از اینتل و پردازنده‌های Raptor Lake اقدام به معرفی نسل جدید تراشه‌های خود کرده است.

عملکرد چند رشته پردازنده Intel Core i9-13900K در پس مارک

در رده بندی داخلی این بنچمارک می‌توانید علاوه‌بر Intel Core i9-13900K پردازنده‌های i7-13700 و i5-13500 یا i5-13400 را نیز مشاهده کنید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده