نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۸

فرکانس عملکرد ۲۸۵۰ مگاهرتز کارت گرافیک RTX 4090 با تنظیمات پیشفرض

انویدیا اقدام به نمایش عملکرد کارت گرافیک NVIDIA RTX 4090 با فرکانس ۲.۸۵ گیگاهرتز به‌صورت پیشفرض کرده که با استفاده از DLSS3 توان مصرفی کمتری دارد.

روز گذشته و در جریان برنامه NVIDIA Editors Day برای کارت‌های گرافیک سری RTX 40، انویدیا اقدام به نمایش عملکرد کارت گرافیک RTX 4090 در یک دموی گیم‌پلی کوتاه کرده که اسکرین‌شات‌های آن ازطریق نشریه Wccftech در اختیار ما قرار گرفته است. انویدیا به‌طور کلی از زمان معرفی پردازنده‌های گرافیکی سری Ada روزانه جزئیات بیشتری را در اختیار مخاطبان قرار داده و با دعوت گروهی از خبرنگاران انتظار دارد که این اطلاعات هرچه زودتر به اطلاع عموم برسد.

در دمویی که از عملکرد فناوری DLSS در بازی Cyberpunk 2077 نشان داده شده، اعداد و ارقام مربوط‌به عملکرد کارت گرافیک RTX 4090 روی نمایشگر نشان داده می‌شود. دراین‌میان جزئیات مربوط‌به سرعت کلاک GPU نیز دیده می‌شود که برای اولین‌بار از مجاری رسمی انویدیا اعلام می‌شود و بالاتر از سرعت بوست کلاک رسمی RTX 4090 است. پردازنده گرافیکی پرچم‌دار انویدیا در این ویدیو با فرکانس ۲۸۰۰ تا ۲۸۵۰ مگاهرتز کار می‌کند که حدود ۳۰۰ مگاهرتز بالاتر از مشخصات رسمی این GPU است.

فرکانس عملکرد کارت گرافیک GeForce RTX 4090

جنسن هوانگ مدیرعامل انویدیا پیش از این اعلام کرده که RTX 4090 در آزمایش‌های داخلی این شرکت تا فرکانس ۳ گیگاهرتز نیز پیش رفته است اما تاکنون این سطح از عملکرد GPU جدید انویدیا را در تست‌های عملی ندیدم. حالا و باتوجه به اینکه سرعت کارت گرافیک قدرتمند تیم سبز با تنظیمات استوک به فرکانس ۲.۸۵ گیگاهرتز رسیده است، ادعای مدیرعامل این شرکت چندان دور از انتظار به نظر نمی‌رسد.

در ادامه‌ی این ویدیو، Cyberpunk 2077 با رزولوشن 1440p و با استفاده از جدیدترین تکنولوژی آپ اسکیل انویدیا موسوم به DLSS3 اجرا می‌شود. این بازی در میان ۳۵ بازی اولیه‌ای که پشتیبانی از DLSS3 را ابتدا دریافت می‌کنند قرار دارد. فناوری جدید انویدیا می‌تواند نرخ فریم تصاویر این بازی را از ۶۰ فریم بر ثانیه به ۱۷۱ فریم برثانیه ارتقا دهد. علاوه‌بر این توان مصرفی GPU نیز با استفاده از این کارکرد بیش از ۱۰۰ وات کاهش پیدا می‌کند.

اجرای بازی سایبرپانک 2077 با فناوری DLSS3

این تغییرات مطمئناً چشمگیر به نظر می‌رسند اما هنوز برای قضاوت درباره این فناوری زود است. به‌زودی امکان نقد و بررسی تکنولوژی نسل جدید انویدیا برای بررسی کنندگان مستقل فراهم شده و نمونه کارت‌های گرافیک جدید این شرکت در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده