نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۱

اورکلاک GeForce RTX 4090 تا فراتر از ۳ گیگاهرتز

انویدیا تأیید کرد که پردازنده گرافیکی بسیار سریع به‌کار‌رفته در کارت‌های گرافیک RTX 4090 و RTX 4080 می‌‌تواند تا فرکانس فراتر از ۳ گیگاهرتز نیز اورکلاک شود.

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا در جریان معرفی محصولات جدید این شرکت در رویداد GeForce Beyond اعلام کرد که تراشه‌های Ada Lovelace در لابراتوار انویدیا تا فرکانس فراتر از ۳ گیگاهرتز نیز اورکلاک شده است. وی با اشاره به مصرفی بهینه انرژی در پردازنده‌های گرافیکی Ada به برتری ۲ برابری عملکرد آن‌ها نسبت به سری Ampere پرداخت و از قابلیت بالای اورکلاک تراشه‌های نسل جدید این شرکت تعریف کرد.

این دستاورد بسیار بزرگی برای انویدیا به شمار می‌رود؛ به‌خصوص با درنظرگرفتن اینکه تراشه‌های ۴ نانومتری TSMC سری Ada به‌طور ویژه برای برای این محصولات بهینه‌سازی شدند و فرکانس به مراتب بالاتری را تحویل می‌دهند. حتی در سرعت کلاک پیشفرض این GPU، فرکانس بوست به ۲.۶ گیگاهرتز می‌رسد. در مدل‌هایی که به‌صورت شرکتی اورکلاک می‌شوند، می‌توان انتظار مقادیر ۲.۷ تا ۲.۸ گیگاهرتز را نیز داشت. بنابراین با اورکلاک حداکثری این تراشه‌ها می‌توان به‌سادگی به سطح ۳ گیگاهرتز و مقادیر فراتر از آن هم رسید.

درحال حاضر RTX 3090 Ti به‌عنوان سریع‌ترین کارت گرافیک موجود در بازار در بالاترین حالت به ۱.۸ تا ۱.۹ گیگاهرتز رسیده، اما فرکانس عملکرد واقعی آن در بازی‌ها کمی بالاتر از ۲ گیگاهرتز است. هرچند این سرعت توان مصرفی بسیار زیادی را می‌طلبد و این توان بالا حرارت بالایی هم در پی دارد. این همان‌جایی است که جدیدترین سیستم خنک‌کننده Founders Edition تیم سبز به کمک کاربر می‌آید.

بهینه سازی مصرف انرژی در اورکلاک کارت گرافیک های جدید انویدیا

سیستم خنک‌کننده اختصاصی انویدیا Founders Edition و طراحی PCB چشمگیر نسل جدید

انویدیا می‌گوید با بهینه‌سازی هرچه بیشتر سیستم Dual Axial Flow Through در فن‌های خنک‌کننده اختصاصی Founders Edition اندازه فن‌ها را ۱۰ درصد افزایش داد و با ارتقا به یک منبع تغذیه ۲۳ فاز در RTX 4090 به بهبود عملکرد آن کمک زیادی کرد. با این کار دمای ماژول حافظه کاهش می‌یابد و تراشه جدید Ada با تهیه هوای مناسب کیس نگهدارنده آن به خوبی خنک نگه داشته می‌شود.

کارت‌های گرافیک GeForce RTX 40 Series Founders Edition با استفاده از کانکتورهای برق ۱۶ پین و استاندارد PCIe Gen-5 به یک منبع تغذیه نسل جدید ATX 3.0 متصل می‌شوند و از این طریق تا حد قابل ملاحظه‌ای از به هم ریختگی کابل‌ها جلوگیری می‌کنند. این باعث می‌شود تا کارت گرافیک GeForce RTX 40 تنها با یک کابل به منبع تغذیه متصل باشد و سیستم شما را از نظر زیبایی بهبود ببخشد. اگر از منابع تغذیه نسل قبل استفاده می‎‌کنید هم جای نگرانی نیست. آداپتوری که در کارتن کارت گرافیک قرار گرفته، به شما اجازه می‌دهد تا سه کانکتور ۸ پین برق را به یک ورودی متصل کنید. حتی یک لاین اضافی برای مقاصد اورکلاک نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

سیستم خنک کننده کارت گرافیک RTX 4090

منابع تغذیه ATX 3.0 از ماه اکتبر توسط شرکت‌های ایسوز، کولر مستر، FSP، گیگابایت، iBuyPower و MSI به بازار عرضه می‌شوند.

در روزهای آنیده اطلاعات بیشتری از سرعت کلاک نهایی و توان مصرفی مدل‌های کاستوم سازندگان دیگر نیز به‌دست ما خواهد رسید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده