نویسنده: فرشید معتمد
// سه شنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۴

انویدیا رسما از نسل جدید کارت های گرافیک سری GeForce RTX 40 رونمایی کرد

سرانجام پس از شایعات فراوان شرکت انویدیا به صورت رسمی از کارت‌های گرافیک پرچمدار جدید با مدل‌های RTX 4090 و دو مدل از RTX 4080  پرده‌‌‌برداری کرد.

پس از انتظارات فراوان و درز اخبار مختلف از نسل جدید کارت‌های گرافیکِ انویدیا، سری جدید RTX 40 امروز و در بعد از ظهر ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۱ معرفی شد. جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، اکنون اولین مدل‌ها از نسل بعدی کارت‌های گرافیکی با اسم رمز «Ada» شامل مدل‌های RTX 4090 با ۲۴ گیگابایت حافظه و RTX 4080 در دو مدل ۱۶ و ۱۲ گیگابایتی را رسما معرفی کرده است.

پردازنده گرافیکی پرچمدار NVIDIA RTX 40 دارای ۷۶ میلیارد ترانزیستور و فناوری ساخت TSMC 4N است. معماری جدید Ada شامل هسته‌های RT نسل سوم (برای رهگیری پرتو) و هسته‌های Tensor نسل چهارم (برای پردازش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مثل DLSS) می‌شود. همچنین انویدیا تأیید کرد که Ada Lovelace از فناوری ارتقای مقیاس DLSS 3.0 پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA RTX 40 برای استریم بازی‌ها دارای دو رمزگذار AV1 هستند که از کیفیت رمزگذاری با دقت 8K و ۶۰ فریم پشتیبانی می‌کنند.

Nvidia GeForce RTX 4090

پرچمدارِ جدید دارای پردازنده گرافیکی AD102-300 با ۱۶۳۸۴ هسته‌ی CUDA و فرکانس کاریِ بوست تا ۲۵۲۰ مگاهرتز است. این به‌این معنا است که عملکرد واحد پردازش اعشاریِ FP32 در آن برابر با ۸۲.۶ ترافلاپس و ۲.۳ برابر بیشتر از مدل قبلی خود یعنی RTX 3090 است. این پرچمدار مبتنی بر معماری Ada به ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X با حداکثر پهنای باند ۱ ترابایت مجهز خواهد شد. در مورد توان نیز TDP پیش‌‌فرض RTX 4090 به میزان ۱۰۰ وات بیشتر از RTX 3090 و ۴۵۰ وات اعلام شده است.

انویدیا تایید کرد که این کارت گرافیکی پرچمدار با قیمت ۱۵۹۹ دلار و در تاریخ ۱۹ ۱کتبر ۲۰۲۲ میلادی (۲۰ مهرماه ۱۴۰۱ شمسی) عرضه خواهد شد.

Nvidia GeForce RTX 4080

برای اولین بار از سری RTX 4080 دو مدل معرفی شده که نام یکسان، اما میزان حافظه‌های متفاوت دارند. مدل ۱۶ گیگابایتی از تراشه‌ی AD103 با ۹۷۲۸ هسته‌ی پردازشی CUDA قدرت گرفته که به تراشه‌های حافظه‌ی GDDR6X با سرعت ۲۲.۵ گیگابیت بر ثانیه متصل شده و توان مصرفی کارت نیز ۳۲۰ وات اعلام شده است. این کارت در ماه نوامبر (آبان‌-آذرماه ۱۴۰۱) با قیمت ۱۱۹۹ دلار عرضه خواهد شد.

اما مدل ۱۲ گیگابایتی RTX 4080 از تراشه‌ی AD104 با ۷۶۸۰ هسته‌ی پردازشی CUDA قدرت گرفته که به تراشه‌های حافظه‌ی GDDR6X با سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه متصل شده و توان مصرفی کارت نیز ۲۸۵ وات اعلام شده است. این مدل نیز در ماه نوامبر (آبان‌-آذرماه ۱۴۰۱) با قیمت ۸۹۹ دلار عرضه خواهد شد. 

مشخصات فنی گرافیک RTX 4090 و RTX 4080

نگرش شما کاربران زوجی در مورد کارت‌های گرافیک نسل جدید انویدیا چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده