نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۵

تأیید معماری نسل جدید گرافیک‌های Ada در تیزر جدید انویدیا

انویدیا با به اشتراک گذاشتن یک تیزر جدید برای رویداد هفته آینده GeForce Beyond، نام معماری نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی خود از سری Ada Lovelace را تأیید کرد.

انویدیا در آستانه رویداد پیش روی GeForce Beyond، ازطریق توییتر تیزر جدیدی را برای پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید خود تحت عنوان Ada Lovelace به اشتراک گذاشته است. در این تصاویر «نمودار محاسبات موتور اعداد برنولی» را می‌بینیم که اولین‌بار توسط Ada Lovelace، ریاضی‌دان، نویسنده و نخستین برنامه‌نویس جهان در سال ۱۸۴۳ خلق شد.

این محاسبات برای موتور آنالیز Charles Babbage ساخته شده و بعضاً به‌عنوان اولین برنامه کامپیوتری «غیر پیش پا افتاده» شناخته می‌شود. درواقع انویدیا از این طریق بالاخره تأیید کرده که کارت‌های گرافیک سری RTX 40 براساس معماری جدید این شرکت به نام Ada ساخته خواهند شد.

نمودار محاسبات موتور اعداد برنولی

اما در این تیزر یک پیام مخفی و جالب نیز گنجانده شده که در اعداد نوشته شده روی برچسب یادداشتی که به نمایشگر کامپیوتر چسبیده شده قرار دارد. این اعداد درواقع به مشخصات فنی پردازنده گرافیکی AD102 اشاره دارد. عدد ۶۲۹ سایز die این GPU را نشان می‌دهد و ۷۵.۳۸ درواقع به ۷۵.۳۸ میلیارد ترانزیستور این تراشه اشاره دارد. بااین‌حال دقیق مشخص نیست که عدد اول به چیزی مربوط می‌شود اما برخی عقیده دارند که وعده‌ی عملکرد ۲.۰۸ برابر بالاتر از GA102 از نسل قبل را می‌دهد.

تیزر گرافیک های سری Ada

انویدیا در وهله اول از کارت‌های گرافیک RTX 4090 و RTX 4080 16GB و RTX 4080 12GB رونمایی خواهد کرد اما فقط اولین مدل از این سه مورد در ماه اکتبر به بازار عرضه خواهد شد. تیم سبز با انتشار تیزرهای بیشتر به اشتراک اطلاعات و جزوئیات تکمیلی تا زمان برگزاری رویداد رسمی رونمایی از این محصولات می‌پردازد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده