نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۳۳

تاریخ عرضه کارت گرافیک RTX 4090 و RTX 4080 در دو نسخه ۱۲ و ۱۶ گیگابایتی

شایعات جدیدی در رابطه با کارت‌های گرافیک GeForce RTX 4090 و RTX 4080 منتشر شده که شامل تاریخ عرضه‌ی این محصولات در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ است.

تازه‌ترین شایعاتی که از نسل جدید کارت‌های گرافیک انویدیا از سری GeForce RTX 40 منتشر شده، توسط nApoleon از وبسایت Chiphell به‌دست ما رسیده که نشان می‌دهد که انویدیا از زمانبندی تعیین شده‌ برای عرضه‌ی محصولات سری RTX 40 جلوتر است. گفته می‌شود که کارت گرافیک RTX 4090 به‌عنوان یکی از پرچمداران سری Ada Lovelace قطعاً در کنفرانس GTC 2022 به نمایش گذاشته می‌شود و زمان عرضه‌ی آن نیز در ماه اکتبر تعیین شده است. همچنین در ادامه به زمان عرضه‌ی کارت گرافیک RTX 4080 یک ماه بعد و در ماه نوامبر به‌دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید.

شایعات جدید درباره کارت های گرافیک انویدیا

اما اطلاعات جدیدی که از این دو مدل منتشر شده، تنها محدود به این موارد نمی‌شود. منابع آگاه مدعی شدند که انویدیا کارت گرافیک GeForce RTX 4080 را در دو نسخه روانه بازار خواهد کرد. یکی از این مدل‌ها با ۱۶ گیگابایت و دیگری با ۱۲ گیگابایت حافظه VRAM معرفی می‌شوند. قبلا همچنین ادعایی مطرح شده بود اما براساس اطلاعات جدید به‌نظر می‌رسد که مدل ۱۶ گیگابایتی با TGP معادل ۳۴۰ وات و مدل ۱۲ گیگابایتی با توان مصرفی ۲۸۵ وات مورد استفاده قرار خواهد گرفت. باتوجه‌به حدود ۲۰ درصد اختلاف در توان مصرفی این دو کارت، انتظار می‌رود که فاصله سطح عملکرد آن‌ها نیز قابل‌توجه باشد.

طراحی احتمالی کارت گرافیک RTX 4080

طراحی رفرنس کارت گرافیک RTX 4090 برای شرکای تجاری انویدیا (نه نسخه‌ی Founders Edition) از یک PCB چهارده لایه استفاده خواهد کرد. برای مقایسه باید گفت که RTX 3080 و RTX 3090 از یک طراحی AIC با PCB متشکل از ۱۲ لایه برخوردار است که Igor’sLAB قبل از عرضه‌ی آن‌ها این اطلاعات را منتشر کرده بود.

کارت گرافیک GeForce RTX 4080 16 GB و مدل 12GB آن جزء اولین مدل‌هایی هستند که به همراه RTX 4090 به‌دست گیمرها خواهد رسید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده