نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۹

انتشار اولین تصویر از مادربرد ASUS ROG Maximus Z790 مجهز به پردازنده 13900K

پردازنده Core i9-13900K در تصاویر منتشر شده با استفاده از یک خنک‌کننده ارزان‌قیمت ۲۰ دلاری و یک منبع تغذیه ۶۵۰ واتی تا فرکانس ۶.۵ گیگاهرتز اورکلاک می‌شود.

پردازنده Core i9-13900K به‌عنوان مدل پرچم‌دار نسل سیزدهم تراشه‌های اینتل موسوم به Raptor Lake-S در حال گذراندن تست‌های اورکلاک توسط کاربران فعال انجمن‌های سخت‌افزاری است. روبرتو سمپایو (Roberto Sampaio) که یکی از همین افراد است که جزئیات تازه‌ای از CPU قدرتمند اینتل را پیش از صدور مجوز انتشار نتایج رسمی با مخاطبان به اشتراک گذاشته است.

این منبع مدعی شده که توان مصرفی پردازنده Core i9-13900K در طول فرایند اورکلاک واقعاً به ۳۰۰-۴۰۰ وات نمی‌رسد. درواقع این CPU در بارگذاری سنگین عملیات حدود ۲۰۰ وات برق مصرف کرده و در حداکثر حالت به ۲۵۰ وات می‌رسد. لذا یک فن خنک‌کننده ارزان‌قیمت ۲۰ دلاری هم از پس مهار حرارت تولیدی این CPU برمی‌آید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، دمای CPU کمتر از ۹۰ درجه حفظ شده است.

اولین تصویر از مادربرد ASUS ROG Maximus Z790

درواقع این اولین تصویر منتشر شده از مادربرد اینتل Z790 است که به‌صورت عمومی منتشر می‌شود. ASUS ROG Maximus Z790 Extreme که یک مدل پرچم‌دار از پلتفرم نسل جدید اینتل محسوب می‌شود، برای سطح مصرف‌کننده‌ی رده بالا در نظر گرفته شده و باتوجه‌به قیمت مصوب ۱۱۰۰ دلاری مدل Z690 از نسل قبل آن، انتظار می‌رود که مادربرد بسیار گران قیمتی باشد. منبع این خبر مدعی شده که i9-13900K در تست تک هسته تا فرکانس ۶.۵ گیگاهرتز اورکلاک شده است.

در ادامه نتایجی از بنچمارک AIDA64 با استفاده از یک کیت حافظه رم ADATA XPG Lancer RGB 32GB DDR5-6000 CL40 منتشر شده که سرعت خواندن و نوشتن آن را ۹۸۰۱۲ و ۹۴۱۸۲ مگابایت بر ثانیه و زمان تأخیر آن را ۶۵.۶ نانوثانیه نشان می‌دهد.

نتایج بنچمارک پردازنده i9-13900K

سرعت حافظه رم ADATA XPG Lancer RGB 32GB DDR5-6000 CL40

اینتل در نظر دارد تا نسل جدید پردازنده‌های خود را از یک ماه دیگر روانه بازار کند. اما اطلاعات رسمی آن از جمله قیمت و مشخصات فنی را در تاریخ ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) و در جریان معرفی رسمی این محصولات در رویداد Innovation اعلام خواهد کرد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده