نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۷

انتشار تصویر از کارت گرافیک RTX 4090 Ti با طراحی فن سه‌گانه

تصویری که گفته می‌شود به کارت گرافیک GeForce RTX 4090 Ti با نسخه full-fat پردازنده گرافیکی AD102 تعلق دارد، توسط یک افشاگر مشهور منتشر شده است.

تصویری که به‌تازگی در حساب توییتر Greymon55 منتشر شده، ظاهرا پرچم‌دار کارت‌های گرافیک جدید انویدیا مجهز به نسخه full-fat پردازنده گرافیکی AD102 را نشان می‌دهد که براساس معماری چیپ Ada Lovelace طراحی شده است. انتظار می‌رود توان مصرفی نسخه full-fat این GPU به مثبت ۶۰۰ وات برسد که این امر یک کولر خنک‌کننده‌ی مؤثر و کارآمد را می‌طلبد.

براساس توضیحات منبع انتشار این تصویر، گویا در اینجا یک با نسخه‌ نمونه‌ی اولیه از کارت گرافیک قدرتمند RTX 4090 Ti مواجهیم که برای آزمون حداکثر ظرفیت پردازنده گرافیکی قدرتمند AD102 به‌دست مصرف‌کننده رسیده است. انتظار می‌رود نسخه نهایی سری Founders Edition کارت‌های گرافیک جدید انویدیا از سیستم‌ها خنک‌کننده متنوعی استفاده کنند، اما ظاهرا AD102 یکی از مواردی است که شرکت‌های تولید کننده‌ی AIB را برای خنک کردن واقعا به دردسر خواهد انداخت.

البته این اولین باری نیست که صحبت از طراحی سه فن مدل رفرنس پردازنده گرافیکی AD102 به گوش می‌رسد. چند وقت پیش Kopite7kimi در توییتر به طراحی سه فن و کولر سه اسلات این کارت اشاره کرده بود که ظاهرا این خبر به‌نوعی تأییدکننده آن است.

تصویر منتسب به RTX 4090 Ti

در مورد خود کارت نیز باید گفت که با یک بدنه بسیار ضخیم مواجه هستیم که از نظر سایز شیارها و عرض بدنه بزرگتر شده است. طراحی سه فن این کارت براساس یک سیستم خنک‌کننده با تیغه‌های آکسیال پایه‌گذاری شده که یک هیت سینک بزرگ را زیر پوشش آن پنهان کرده است. پوسته‌ی ظاهری کارت نیز بسیار ساده و به رنگ مشی مات است و احتمالا با یک فرم فاکتور دارای سه اسلات معرفی خواهد شد. انویدیا درحال حاضر به کانکتورهای برق ۱۶ پین متکی شده که اگر این نسخه همان مدل ۶۰۰ وات مورد انتظار باشد، یک کانکتور تنهای Gen5 می‌تواند برای تأمین توان مصرفی آن کافی به نظر برسد؛ مگر اینکه طراحی ES این کارت از دو کانکتور استفاده کرده باشد.

در ادامه باید گفت که RTX 4090 از ۱۲۸ واحد SM از مجموع ۱۴۴ واحد این GPU برخوردار است که شامل ۱۶۳۸۴ هسته CUDA می‌شوند. این GPU به‌همراه ۹۶ مگابایت حافظه کش L2 و مجموع ۳۸۴ واحد خروجی رندر (ROP) عرضه می‌شود که به به‌طور چشمگیری نسبت به نسل قبل افزایش یافته است. انتظار می‌رود این GPU از جدیدترین فناوری ساخت 4N شرکت TSMC استفاده کند که در واقغ نسخه بهبودیافته‌ای از پروسس نود ۵ نانومتری این شرکت به شمار می‌آید.

هیت سینک 3090

بنابراین باید از RTX 4090 انتظار توان پردازش گرافیکی حداقل ۹۰ ترافلاپس را داشته باشیم و می‌توان با کانفیگ کامل تراشه گرافیکی AD102 در مدل Ti مقادیر ۱۰۰ ترافلاپس را نیز متصور شد.

در مورد مشخصات حافظه‌ی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 مجددا به ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X اشاره شد که سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه را در یک رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت ثبت می‌کند. این میزان، یک پهنای باند ۱ ترابایتی را برای این ماژول حافظه این GPU فراهم می‌کند که با RTX 3090 Ti یکسان است. در مورد توان مصرفی کارت نیز تاکنون مقادیر مختلفی مطرح شده، اما فعلا مقدار ۴۵۰ وات برای TBP آن محتمل‌تر است. در نتیجه TGP کارت به کمتر از این مقادیر می‌رسد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده