نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۹

احتمال وجود دو نسخه ۱۶ و ۱۲ گیگابایتی از کارت گرافیک RTX 4080

براساس ادعای یک افشاگر اطلاعات در توییتر، ظاهرا شرکای تجاری انویدیا برای عرضه دو نسخه‌ی ۱۶ و ۱۲ گیگابایتی از کارت گرافیک NVIDIA RTX 4080 به بازار آماده می‌شوند.

در ادامه‌ی انتشار شایعات مختلف در خصوص وجود دو نسخه از کارت گرافیک RTX 4070، حالا به نظر می‌رسد که شرکای تجاری انویدیا برای دسترسی به دو طراحی رفرنس از کارت گرافیک RTX 4080 هم آماده می‌شوند. افشاکننده اطلاعات مدعی شد که یکی از این مدل‌ها از ۱۶ گیگابایت و دیگری از ۱۲ گیگابایت حافظه گرافیکی برخوردار هستند. هردوی این مدل‌ها باید به حافظه GDDR6X با تعداد لایه‌های PCB متفاوت مجهز شده باشند.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که MEGASizeGPU هردوی این محصولات را 4080 خطاب می‌کند، اما این لزوما به معنای یکی بودن مدل‌ها نیست. همان‌طور که قبلا هم مشاهده کردیم، انویدیا همیشه از ابتدا روی نسخه‌های مختلفی از یک کارت گرافیک کار می‌کند و نهایتا تصمیم به عرضه‌ی نسخه‌های مورد نظر خود با قالب‌ها و پسوند‌های مختلف می‌گیرد. به‌عنوان مثال کارت گرافیک NVIDIA RTX 3080 تاکنون در مدل‌های ۱۰ و ۱۲ و ۱۶ و حتی ۲۰ گیگابایتی فهرست شده که مورد آخر آن به‌تازگی تأیید شده است.

این منبع در ادامه مدعی شد که طراحی رفرنس کارت گرافیک RTX 4090 برای شرکای تجاری انویدیا (نه نسخه‌ی Founders Edition) از یک PCB چهارده لایه استفاده خواهد کرد. برای مقایسه باید گفت که RTX 3080 و RTX 3090 از یک طراحی AIC با PCB متشکل از ۱۲ لایه برخوردار است که Igor’sLAB قبل از عرضه‌ی آن‌ها این اطلاعات را منتشر کرده بود.

در دیگر شایعاتی که اخیرا اخبار آن پوشش داده شد، تصویری منتسب به کارت گرافیک NVIDIA RTX 4080 Founder’s Edition در اینترنت فاش شده بود. البته به‌دلیل ظاهر بسته‌بندی، برخی از کاربرها آن را غیرواقعی و ساختگی به شمار آوردند. هرچند باتوجه‌به انطباق فونت اعداد درج‌شده روی آن با فونت جدید وبسایت رسمی انویدیا، نباید خیلی ساده از کنار تصویر عبور کرد.

طراحی احتمالی کارت گرافیک RTX 4080

درحال حاضر انتظار می‌رود کارت گرافیک RTX 4080 با پردازنده گرافیکی جدید AD103 متشکل از ۹۷۲۸ هسته CUDA عرضه شود و TBP آن حداکثر به ۳۴۰ وات برسد. در صورتی که واقعا دو نسخه از این کارت وجود داشته باشد، انویدیا یا تصمیم به عرضه همزمان آن‌ها گرفته است یا ابتدا مدل ارزان‌قیمت‌تر را به بازار عرضه می‌کند تا در صورت استقبال رضایت‌بخش و احساس نیاز برای یک مدل قوی‌تر به سراغ نسخه ۱۶ گیگابایتی برود.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده