نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۹

دو برابر شدن ظرفیت حافظه کش پردازنده‌های گرافیکی "RDNA 3 "Navi 3X

AMD جدیدترین جزئیات مربوط‌به حجم حافظه Cache پردازنده‌های نسل جدید Navi 3X، مبتنی بر معماری RDNA 3 را ازطریق یک آپدیت لینوکس منتشر کرده است.

آرون لیو از شرکت AMD پچ آپدیت جدیدی را ازطریق وبسایت FreeDesktop Linux منتشر کرده که اطلاعات جدیدی ازطریق آن توسط Coelacanth-Dream و Kepler_L2 در توییتر منتشر شده است. براین‌اساس، جدیدترین جزئیات از حجم حافظه کش پردازنده‌های گرافیکی جدید RDNA 3 از جمله Navi 31 و Navi 32 و Navi 33 در اختیار ما قرار گرفته است.

مطابق اطلاعات منتشر شده، لاین آپ پردازنده‌های گرافیکی AMD RDNA 3 (GFX11) از دو برابر حافظه کش L0 بیشتری به ازای هر واحد Compute Unit یا CU برخوردار بوده و همچنین حجم حافظه کش GL1 یا کش RDNA L1 آن‌ها به ازای هر آرایه سایه زن (Shader Array) یا SA نیز دو برابر شده است.

براساس اطلاعات جدید منتشر شده، حجم حافظه Vector Register File به ازای SIMD از ۱۲۸ کیلوبایت در سری RDNA 2 به ۱۹۲ کیلوبایت افزایش خواهد یافت و حافظه کش L0 Vector/Texture نیز از ۱۶ کیلوبایت به ۳۲ کیلوبایت به ازای هر واحد محاسباتی می‌رسد. از طرفی حجم حافظه GPU L1 Data Cache نیز به ازای هر آرایه سایه زن از ۱۲۸ کیلوبایت به ۲۵۶ کیلوبایت رسیده و کش دیتای L2 به همان حجم تراشه‌های سری RDNA 2 ثابت خواهد ماند.

ارتقاء پردازنده های گرافیکی RDNA 3 نسبت به نسل قبل

علاوه‌براین، جزئیات حجم حافظه کش پردازنده گرافیکی Navi 33 و ای پی یو Phoenix نیز منتشر شده که در هسته‌ی گرافیکی تراشه‌های RDNA 3 نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت، با این تفاوت که در یک پکیج یکپارچه تعبیه خواهد شد. سایز کش L0 Vector/Texture از ۱۶ کیلوبایت به ۳۲ کیلوبایت افزایش یافته و L1 Data Cache (گرافیک) نیز از ۱۲۸ کیلوبایت به ۲۵۶ کیلوبایت رسیده است. سایز فایل رجیستر نیز در Navi 33 و Phoenix ثابت می‌ماند.

AMD پیش‌ از این تأیید کرده که گرافیک‌های مبتنی‌بر معماری RDNA 3 تا پیش از پایان سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهند شد. براساس گزارش‌های منتشر شده این سری بسیار قدرتمندتر از نسل قبل خواهند بود و در بازار با RTX 4000 رقابت خواهند کرد. AMD تراشه‌های گرافیکی جدید خود را با لیتوگرافی پنج‌نانومتری TSMC روانه بازار می‌کند. این تراشه‌ها با طراحی چیپلت (متشکل از کاشی‌های پردازشی) ساخته می‌شوند و به نسل جدید کش بی‌نهایت (Infinity Cache) تیم قرمز مجهز خواهند بود.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده