نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۳

سقوط آزاد قیمت کارت‌های گرافیک AMD و انویدیا؛ RTX 3090 به زیر ۱۰۰۰ دلار رسید

با ورودی به ماه سپتامبر ۲۰۲۲، سقوط قیمت کارت‌های گرافیک انویدیا و AMD همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود این روند در روزهای آینده تسریع پیدا کند.

هفته‌ی گذشته گزارشی مبنی بر افت ادامه دار قیمت کارت‌های گرافیک گیمینگ در بازار منتشر شد و اینکه شرکای تجاری انویدیا و AMD آمادگی خود را برای پیشنهاد تخفیفات بیشتر در آستانه‌ی معرفی نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی نشان دادند. این اقدامات به‌طور کلی با هدف تخلیه موجودی فعلی فروشگاه‌ها و مجاری عرضه‌ی این محصولات پیش از رسیدن به نسل جدید صورت گرفته و باتوجه به تأثیر‌نه چندان مطلوب کاهش قیمت مصوب کارت‌های گرافیک‌، انتظار می‌رفت که افت قیمت‌ها شدیدتر شود.

حالا به نظر می‌رسد که نتایج این تصمیمات کم کم در قیمت فروش کارت‌های گرافیک مختلف انویدیا و AMD در فروشگاه‌های بزرگ نمایان شده و در اکثر موارد افت چشمگیری را مشاهده می‌کنیم.

آخرین قیمت کارت های گرافیک

در زمان انتشار این خبر، کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti و RTX 3090 به‌عنوان پرچمداران نسل فعلی انویدیا به ترتیب به زیر ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ دلار رسیدند که برای اولین‌بار شاهد این اتفاق هستیم. کارت گرافیک 3090 در فروشگاه Newegg با قیمت ۹۶۰ دلار موجود شده و ۳۶ درصد پایین‌تر MSRP این کارت با قیمت ۱۴۹۹ دلار است. در همین حال قیمت فروش GeForce RTX 3090 Ti نیز به ۱۰۹۹ دلار رسیده که ۴۵ درصد کمتر از قیمت مصوب ۲۰۰۰ دلاری این کارت است.

قیمت کارت گرافیک 3090

حتی قیمت کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Ti که هفته گذشته برای اولین‌بار به زیر ۹۰۰ دلار رسیده بود نیز حالا به ۸۰۰ دلار کاهش یافته و ۳۳ درصد ارزان‌تر از MSRP خود که ۱۱۹۹ دلار است فروخته می‌شود. در فروشگاه BestBuy می‌توان کارت گرافیک RTX 3080 Ti را با قیمت ۷۴۰ دلار هم خریداری کرد.

کارت گرافیک سری 3090 در آمازون

اما فقط انویدیا نیست که با این کاهش قیمت‌ها مواجه شده است. کارت گرافیک Radeon RX 6950 XT و RX 6900 XT از شرکت AMD هم حالا به زیر نرخ MSRP رسیدند. قیمت RX 6950 XT درحال حاضر به زیر ۱۰۰ دلار افت کرده و ۹۵۰ دلار فروخته می‌شود. قیمت مصوب این کارت در زمان عرضه ۱۰۹۹ دلار بود. این درحالی است که Radeon RX 6900 XT نیز ۶۹۹ دلار فروخته می‌شود که به مراتب کمتر نرخ مصوب ۹۹۹ دلاری آن است.

در انجمن Baidu گزارشی هفتگی از قیمت فروش کارت‌های گرافیک رده بالای گیمینگ در چین منتشر می‌شود که درحال حاضر افت قیمت ۳۵ الی ۴۵ درصدی آن‌ها را نسبت به نرخ MSRP نشان می‌دهد.

گزارش هفتگی از قیمت کارت‌های گرافیک

اگر فکر می‌کنید این پایین‌ترین قیمتی است که کارت‌های گرافیک این نسل به آن خواهند رسید و حالا زمان خوبی برای ارتقاء به این نسل است، توصیه می‌کنیم که بیشتر منتظر بمانید. قیمت‌ها همچنان درحال کاهش بوده و شایعات عرضه‌ی محصولات سری RTX 40 در ماه‌های آینده بیشتر و بیشتر می‌شوند. شاید تا چند ماه آینده بتوان یک کارت گرافیک RTX 3090 را نزدیک به ۵۰۰ دلار خریداری کرد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده