نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱

احتمال کاهش سریع قیمت حافظه های رده پایین DDR5

گزارش‌ها از ریزش قیمت ماژول‌های حافظه رم DDR5 در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ حکایت دارند و این امر می‌تواند به نفع سازندگان کامپیوترهای مبتنی بر تراشه‌های اینتل و AMD باشد.

DigiTimes Asia در گزارش جدید خود به افت مجدد قیمت تراشه‌های حافظه رده پایین DDR5 در شش ماهه دوم سال پرداخته است. در ماه ژوئیه، قیمت مصوب این ماژول‌ها ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد و این امر باعث تخلیه بخش قابل توجهی از موجودی فروشندگان از مدل‌های رده پایین حافظه‌های DDR5 شد. بعد از آن قیمت مدل‌های رده‌ی مصرف‌کننده این تراشه‌ها به‌ویژه در کانال‌های توزیع‌کننده تا حد قابل توجهی به کمتر از قیمت مصوب تولیدکنندگان رسید.

حالا انتظار می‌رود که سال آینده نیز این روند انقدر ادامه داشته باشد که قیمت حافظه‌های DDR5 به حدود قیمت فروش ماژول‌های حافظه DDR4 از نسل قبل برسد. این‌گونه کاربرهای بیشتری می‌توانند سراغ استفاده از تکنولوژی جدید بروند.

پردازنده‌های سری AMD Ryzen 7000 که تنها با ماژول‌های حافظه جدید تطابق دارند، به سبک خود می‌توانند نقش مؤثری در برجسته‌تر کردن فناوری DDR5 در میان کاربرها داشته باشند. تمرکز شرکت‌ها روی بهره‌مندی از قابلیت‌های نسل جدید حافظه‌های رم باعث می‌شود تا در چند سال آینده شاهد فراگیر شدن حافظه DDR5 در میان عموم کاربران باشیم. AMD هم‌اکنون با چند شرکت تولید کننده حافظه‌های DDR5 برای پیشنهاد کیت‌های EXPO همکاری می‌کند که بهترین تجربه کاربری در پلتفرم AM5 این شرکت از نسل بعد را ارائه می‌دهند.

ماژول های حافظه رم DDR5 شرکت AMD

این کاهش قیمت‌ها نه‌تنها برای AMD بلکه به نفع اینتل نیز تمام می‌شود. بدین ترتیب انتظار می‌رود اینتل شاهد افزایش نسبی در فروش پردازنده‌های نسل دوازدهم و سیزدهم خود باشد که به‌طور همزمان از استاندارد DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کنند. اینتل تاکنون به‌دلیل قیمت بالای حافظه‌های DDR5 برای پشتیبانی کامل پردازنده‌های خود از استاندارد جدید محافظه کارانه عمل کرده است. حالا باتوجه به پشتیبانی پردازنده‌های نسل جدید این شرکت از سرعت ۵۶۰۰ مگابیت بر ثانیه‌ی تراشه‌های DDR5، تیم آبی می‌تواند بهره بیشتری از پردازنده‌های AMD این نسل ببرد که حداکثر از سرعت انتقال داده ۵۲۰۰ مگابیت برثانیه پشتیبانی می‌کنند.

قیمت یک کیت ۳۲ گیگابایتی و دو کاناله DDR5-4800 درحال حاضر به حدود ۱۵۰ دلار رسیده است که درواقع یک کیت با فرکانس عملکرد بالاتر را با قیمتی مشابه تراشه‌های DDR4 در چند سال گذشته ارائه می‌کند. قیمت کیت‌های ۳۲ گیگ و ۶۰۰۰ مگابیتی CL36 نیز حدود ۲۴۰ دلار است.

افراد علاقه‌مند باید توجه داشته باشند که قیمت این ماژول‌ها در اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی خیلی بالاتر از این‌ها بود و بعضا به ۲ برابر مقادیر فعلی می‌رسید؛ به طوری که برخی مدل‌های پریمیوم DDR5 تا ۹۰۰ دلار هم قیمت گذاری می‌شدند.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده