نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۹

فهرست کامل مشخصات پردازنده های نسل سیزدهمی اینتل Raptor Lake

فهرست نهایی و کاملی از مشخصات فنی پردازنده‌های نسل سیزدهمی رپتورلیک شرکت اینتل به همراه زمان معرفی و عرضه‌ی این محصولات در گزارش اجمالی Wccftech ارائه شده است.

وبسایت Wccftech در مطلب جدید خود یک نگاه کلی به اطلاعات به‌دست آمده از نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل موسوم به Raptor Lake داشت و جدیدترین اخبار از زمان معرفی و شروع عرضه‌ی این محصولات را در اختیار علاقه‌مندان قرار داد. براین اساس انتظار می‌رود اینتل در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ (۵ مهرماه ۱۴۰۱) از تراشه‌های رپتورلیک رونمایی کند و در بیستم اکتبر سال جاری (۲۸ مهر) شاهد عرضه‌ی این محصولات به بازار باشیم. با اینکه ممکن است این تاریخ‌ها در آینده تا حدودی دستخوش تغییر شوند، اما مشخصات فنی محصولات تقریبا قطعی شده است.

براساس شنیده‌ها انتظار می‌رود پردازنده‌های سری Raptor Lake استانداردهای جدیدی را در توسعه‌ی صنعت CPU ایجاد کنند و یک بار دیگر اینتل را روی تخت پادشاهی این نسل بنشانند. باهم به مشخصات فنی مدل‌های مختلف این سری نگاه کوتاهی خواهیم داشت.

اینتل برای این نسل ۱۴ پردازنده جدید را آماده می‌کند که در وهله اول با نسخه‌ی K و سری غیر K این تراشه‌ها مواجه خواهیم شد. در ادامه فهرست این پردازنده‌ها را ملاحظه می‌کنید:

  • Core i9 13900k
  • Core i7 13700K
  • Core i5 13600k
  • Core i9 13900
  • Core i7 13700
  • Core i5 13400

۵ مدل از این مجموعه به یک گرافیک یکپارچه با آی دی دستگاه A780h مجهز شدند که ۳۲ واحد عملیاتی دارد و سرعت کلاک آن بین ۱.۶ و ۱.۵۵ گیگاهرتز متغیر است. علاوه‌بر این اینتل امکان اورکلاک GPU یکپارچه پردازنده‌های سری K خود را فراهم کرده است. درواقع پردازنده Core i5 13400 تنها مدلی به شمار می‌آید که گرافیک یکپارچه آن از ID دستگاه متفاوت A782h استفاده می‌کند که یک مدل cut-down با ۲۴ واحد عملیاتی و سرعت کلاک ۱.۵۵ گیگاهرتز است.

لاین آپ پردازنده های اینتل رپتورلیک

توان مصرفی (TDP) این سری از ۱۲۵ وات در سری K تا ۶۵ وات برای سری غیر K متغیر است. البته که توان مصرفی بدون محدودیت این تراشه‌ها تا مقادیر خیلی بالاتر از ۱۲۵ وات نیز افزایش پیدا می‌کند. تراشه پرچم‌دار Core i9 13900K با ۸ هسته P و ۱۶ هسته E از یک پیکربندی ۲۴ هسته هیبریدی برخوردار است و پردازنده Core i5 13400 با ۶ هسته P و ۴ هسته E ضعیف‌ترین عضو این خانواده محسوب می‌شود. پنج مدل از این مجموعه به‌صورت همزمان از استاندارد حافظه DDR4 با سرعت حداکثر ۳۲۰۰ مگاهرتز و DDR5 با سرعت ۵۶۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده‌های Core i3 این سری تنها از تراشه‌های حافظه ۴۸۰۰ مگاهرتزی DDR5 پشتیبانی می‌کنند. البته که این CPU نیز با پشتیبانی از IMC OC می‌تواند از یک ماژول حافظه با سرعت بالاتر استفاده کند. پردازنده Core i9 13900K با ۳۶ مگابایت حافظه کش، بیشترین و Core i5 13400 با ۲۰ مگابایت، کمترین حجم از حافظه کش را در این خانواده به خود اختصاص می‌دهند. پشتیبانی از سوکت LGA1700 و ECC نیز برای تمام مدل‌ها به جز Core i7 13700 و Core i5 13400 در نظر گرفته شده است. تعداد دقیقه هسته‌ها با سرعت کلاک آن‌ها برای تمام پردازنده‌های سری رپتورلیک در فهرست زیر آورده شده است:

سری F پردازنده های اینتل رپتورلیک

بعد از این، پردازنده‌های سری KF و F را خواهیم داشت که از گرافیک یکپارچه استفاده نمی‌کنند و در نتیجه از نظر قیمتی کمی ارزان‌تر خواهند بود. تمامی مدل‌های سری F اساسا با سری غیر F تفاوتی ندارند؛ به جز اینکه در این مدل‌ها خبری از iGPU و پشتیبانی از ECC نیست.

سری T پردازنده های نسل سیزدهمی اینتل

درنهایت سری T پردازنده‌های جدید اینتل را خواهیم داشت که نسخه کم مصرف تراشه‌های رپتورلیک محسوب می‌شوند. TDP پردازنده‌های Core i9 13900T و Core i7 13700T در حالت پایه فقط به ۳۵ وات می‌رسد. این مدل‌ها برای یک سری برنامه‌های سازمانی طراحی می‌شوند. به همین خاطر است که هم از ECC و هم از iGPU برخوردار هستند. البته که سرعت کلاک این تراشه‌ها به‌دلیل کاهش TDP کمی محافظه کارانه تر تعیین شد و خبری از پشتیبانی از GPU OC نیست. جالب اینجا است که سرعت کلاک iGPU برای هر دو تراشه به ۱.۶ گیگاهرتز می‌رسد و قابلیت تقویت انطباقی برای Core i9 13900T نیز فراهم شده است.

تست‌های اولیه روی این تراشه‌ها نشان می‌دهد که اینتل برگ برنده این نسل از پردازنده‌های کامپیوتری را در اختیار دارد. لازم به ذکر است که مثل نسل‌های گذشته، عدد TDP گزارش‌شده باتوجه به عدم محدودیت توان مصرفی پردازنده‌ها می‌تواند گمراه کننده باشد. مثلا CPU پرچم‌دار این سری به‌سادگی می‌تواند به دو برابر مقدار TDP اعلام‌شده نیز دست پیدا کند.

همچنین باتوجه به اینکه AMD هم پردازنده‌های نسل هفتم خود را تقریبا در بازه زمانی مشابهی عرضه می‌کند، انتظار قیمت‌های کاملا رقابتی را از محصولات جدید اینتل داریم. به‌طور کلی اگر مدتی برای ارتقا سیستم خود منتظر ماندید، به نظر می‌رسد که این روزها زمان مناسبی برای جهش به نسل جدید باشد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده