نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۷ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۹

شایعه: مشخصات فنی کارت گرافیک RTX 4070 قطعی نشده است

افشاگر مشهور اطلاعات انویدیا مدعی شده که این شرکت درحال حاضر دو مشخصات فنی را برای کارت گرافیک RTX 4070 در نظر دارد که هیچ کدام از آن‌ها هنوز تأیید نشدند.

به‌تازگی شایعاتی مبنی بر عرضه‌ی کارت گرافیک RTX 4070 با ۱۰ گیگابایت حافظه ۱۶۰ بیت GDDR6 منتشر شده بود که البته چندی بعد، ادعای جدیدی با اشاره به ۱۲ گیگابایت حافظه گرافیکی و رابط گذرگاه ۱۹۲ بیت جای آن را گرفت. حالا به نظر می‌رسد که هیچ یک از این گزینه‌ها هنوز به‌طور قطعی کنار گذاشته نشدند.

Kopite در توییتر مشخصات فنی چهار مدل از محصولات این سری را منتشر کرده که با کد شناسایی 340 و 341 و 336 و 337 مشخص می‌شوند. نکته جالب توجه اینجا است که مدل‌های 340/341 و 336/337 عملاً به یک SKU مربوط می‌شوند که یکی از آن‌ها در نسخه مرجع یا Founders Edition این کارت مورد استفاده قرار گرفته و دیگری در مدل‌های کاستوم ساخت شرکای تجاری انویدیا استفاده می‌شوند.

ظاهراً مدل 340/341 براساس پردازنده گرافیکی AD104 با ۷۶۸۰ هسته FP32 (CUDA) ساخته شده و از ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR6X در یک رابط گذرگاه ۱۹۲ بیت استفاده می‌کند. سرعت انتقال داده در این ماژول نیز به ۲۱ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد که یعنی حداکثر پهنای باند حافظه ۵۰۴ گیگابایت بر ثانیه است.

طراحی احتمالی کارت گرافیک GeForce RTX 4070

اما علاوه‌براین مدل 336/337 را نیز داریم که ظاهرا براساس یک مدل cut-down از تراشه گرافیکی AD104 طراحی شده و از ۵۶ پردازنده Streaming Multiprocessor برخوردار است که معادل ۷۱۶۸ هسته CUDA خواهد بود. علاوه‌براین حجم حافظه گرافیکی مورد استفاده آن نیز به ۱۰ گیگابایت کاهش یافته و در نتیجه رابط گذرگاه حافظه آن هم تا ۱۶۰ بیت محدودتر شده است. باتوجه‌به اینکه در هر دو مدل از یک نوع ماژول حافظه ۲۱ گیگابیتی استفاده شده، پهنای باند این کارت ۸۴ گیگابایت بر ثانیه کمتر از نسخه قبلی است.

اما هریک از این مدل‌ها که نهایتا به‌عنوان محصول نهایی انتخاب شوند، در کاهش مشخصات TBP این کارت تغییری ایجاد نخواهند کرد. Kopite قبلاً ادعا کرده بود که توان مصرفی کل بورد این کارت ۳۰۰ وات خواهد بود اما حالا صحبت از ۱۸۵ وات و ۲۵۰ وات مطرح شده که برای هر یک از این دو مدل تعیین شده است. البته که توان مصرفی کل بورد با TDP یکسان نیست اما حداقل باید مقادیر بالاتری را نسبت به RTX 3070 در نظر داشته باشید.

کارت گرافیک RTX 4070 در ماه اکتبر به همراه RTX 4090 و RTX 4080 عرضه خواهد شد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده