نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۵ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۹

انتشار نتایج جدید بنچمارک پردازنده Intel Core i9-13900

CPU نسل سیزدهمی Intel Core i9-13900 در نتایج جدیدی که از بنچمارک Geekbench منتشر شده، به فرکانس بوست ۵.۵۷ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند.

نسخه غیر K پردازنده Core i9-13900 از سری Raptor Lake، یکی از نخستین مدل‌های ۶۵ واتی محصولات جدید اینتل است که از نسل سیزدهم پردازنده‌های این شرکت عرضه خواهد شد. پیکربندی این CPU که دقیقاً با نسخه K آن یکسان است، از یک سیلیکون کامل متشکل از ۸ هسته عملکرد Raptor Cove و ۲ کلاستر از هسته‌های بهینه Efficient تشکیل شده که هریک شامل ۸ هسته Gracemont می‌شوند. در کل این پردازنده ۲۴ هسته و ۳۲ رشته دارد که بالاترین رقم در میان تمامی پردازنده‌های رده مصرف‌کننده اینتل تاکنون محسوب می‌شود.

برخلاف پردازنده i9-13900K که TDP اسمی آن ۱۲۵ وات بیان شده است، نسخه غیر K آن یک پردازنده ۶۵ واتی است که اورکلاک آن را نسبتا ساده می‌کند. البته که به احتمال زیاد این کار هدف عرضه‌ی یک CPU با این سطح از توان مصرفی نخواهد بود.

مشخصات پردازنده Intel Core i9-13900

اما نخستین نتایج عملکرد این CPU در Geekbench از فرکانس بوست ۵.۵۷ گیگاهرتزی Intel Core i9-13900 حکایت دارد. این تراشه با استفاده از یک مادربرد Gigabyte Z690 Gaming X با قابلیت پشتیبانی از ۳۲ گیگابایت حافظه رم DDR5 مورد ارزیابی قرار گرفته است.

امتیاز تک هسته‌ی این CPU در این تست ۲۱۳۰ و امتیاز چند هسته‌ی آن ۲۰۱۳۱ بیان شده که عملکرد بسیار خوبی برای این پردازنده به شمار می‌رود. 13900 می‌تواند با این امتیازات بیشتر پردازنده‌های رده بالای فعلی اینتل و AMD را کنار بزند.

نتایج بنچمارک پردازنده Intel Core i9-13900

نکته دیگر این است که این CPU مطابق انتظار سریع‌تر از نسخه نسل قبل خود یعنی مدل غیر K پردازنده i9-12900 عمل کرده که از ۱۶ هسته و ۲۴ رشته استفاده می‌کرد. متاسفانه بنچمارک گیگبنچ رده بندی رسمی پردازنده i9-12900 را در دیتابیس خود ندارد.

بنابراین در ادامه می‌توانید داده‌هایی که به‌صورت میانگین و با استفاده از پردازنده i9-12900 و مادربرد Gigabyte Z690 محاسبه شده را مشاهده کنید. به‌طور کلی باید گفت که Raptor Lake در اینجا ۱۰ درصد عملکرد single-core سریع‌تری را ارائه کرده و در تست چند هسته نیز ۲۱ درصد سریع‌تر است.

جایگاه Intel Core i9-13900 در میان رقبا

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده