نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰

رونمایی از دیاگرام پردازنده نسل چهاردهمی اینتل برای لپ تاپ‌ ها

اینتل در جریان معرفی جرئیات بیشتری از فناوری Foveros 3D خود برای پردازنده‌های Meteor Lake-P پلتفرم لپ‌تاپ، دیاگرام این تراشه‌ها را به نمایش گذاشت.

نماینده اینتل از فرصتی که در ارتباط با وبسایت HotChips فراهم شده استفاده کرده تا جزئیات بیشتری را درباره فناوری پکیجینگ تراشه‌های نسل چهاردهمی خود برای دستگاه‌های قابل حمل منتشر کند. برخلاف گزارشی که اخیراً توسط TrendForce منتشر شده بود، قرار نیست پردازنده‌های گرافیکی Meteor Lake برپایه پروسس نود ۳ نانومتری TSMC ساخته شوند. درواقع از ابتدا قرار بود که این بخش از ساختار نسل بعدی پردازنده‌های اینتل با فناوری ساخت ۵ نانومتری طراحی شوند و این شایعه کاملا بی‌اساس بوده است.

اینتل در توضیحات خود به چند نکته‌ی کلیدی درباره سری Meteor Lake اشاره داشته که بیشتر روی فناوری پکیج این تراشه‌ها تمرکز دارد. در میان این موارد، دیاگرام جدیدی از SoC پردازنده‌ها به نمایش گذاشته شده که ۶ هسته‌ی Performance آن را درکنار ۸ هسته‌ی Efficient به تصویر می‌کشد. این هسته‌ها یکی از ۴ بخش تعبیه شده در معماری اینتل ۴ این پردازنده‌‎ها را تشکیل می‌دهند که قبلا تحت عنوان فناوری ۷ نانومتری شناخته می‌شد.

دیگرام پرازنده نسل چهاردهمی اینتل

این چیپ به احتمال زیاد به سیلیکون MTL-P نسل بعدی لپ‌تاپ‌های کم مصرف تعلق دارد و حتی ممکن است در برخی لپ‌تاپ‌های گیمینگ قابل حمل نیز مورد استفاده قرار بگیرد. ما قبلا هم Die کوچکتر MTL-U را برای این نسل دیده بودیم که از هسته‌های محاسباتی کمتری برخوردار بود و احتمالا GPU کم‌مصرف‌تری هم داشت.

براساس گزارش ارائه شده، بخش مربوط‌به GPU این پردازنده از پروسس نود TSMC N5 استفاده می‌کند و این در حالی است که خود SoC از از فناوری N6 بهره‌مند خواهد شد. چهارمین بخش ساختار طراحی شده‌ی این CPU که همان ورودی خروجی آن را تشکیل می‌دهد نیز مبتنی بر N6 ساخته خواهد شد. تمامی این ۴ چیپ نیز در یک ساختار ۲۲ نانومتری موسوم به Foveros به یکدیگر متصل خواهد شد.

اینتل به این ترتیب شایعات مربوط‌به ۳ نانومتری بودن ساختار طراحی پردازنده گرافیکی یکپارچه این تراشه‌ها را رد کرده و این موضوع مسئله‌ی تأخیر احتمالی در زمان عرضه پردازنده‌های Meteor Lake را نیز کاملاً برطرف می‌کند.

ساختار پردازنده های سری Meteor Lake-P

اینتل تأیید کرده که پردازنده‌های Meteor Lake و Arrow Lake مطابق برنامه‌ریزی در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ عرضه خواهند شد. این دو سری برای پلتفرم‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ منتشر می‌شوند. اینتل همچنین اعلام کرده که پردازنده‌های سری Lunar Lake که انتظار می‌رود بعد از سری Arrow Lake معرفی شوند نیز به‌طور ویژه به تراشه‌های رده پایین ۱۵ واتی اختصاص خواهند داشت. البته که این موضوع نمی‌تواند احتمال عرضه نسخه دسکتاپ این تراشه‌ها را کاملا رد کند.

در پاین نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده