نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۷

قیمت فروش کارت‌های گرافیک پرفروش انویدیا و AMD بالاخره به نرخ مصوب رسید

بعد از مدت‌ها تلاطم بازار فروش کارت‌های گرافیک انویدیا و AMD، بالاخره محصولات اصلی و پرفروش سری RTX30 و RX6000 نیز به پایین‌تر از قیمت MSRP رسیدند.

3DCenter در جدیدترین گزارش خود قیمت روز کارت‌های گرافیک پرفروش بازار شامل مدل‌های مختلف GeForce RTX 3080 و 3070 و 3060Ti را به همراه محصولات اصلی تیم قرمز از جمله کارت گرافیک RX6800 را منتشر کرده که برای اولین‌بار از کاهش قیمت این محصولات تا پایین‌تر از نرخ مصوب (MSRP) تولیدکنندگان حکایت دارد. افت مداوم قیمت GPU طی ۳ ماه گذشته نقش مؤثری در دستیابی به این نقطه داشته است. البته که مدل‌های پرچم‌دار انویدیا و AMD مدتی است که کف MSRP را رد کردند اما برای اکثریت کاربران، قیمت سایر مدل‌های اقتصادی‌تر مثل 3060Ti است که از اهمیت بالاتری برخوردار است.

انویدیا و توزیع کنندگان ترد پارتی این شرکت چندان مایل به کاهش قیمت فروش مصوب محصولات تیم سبز نبودند و علت این رویکرد را تعیین نرخ MSRP این کارت‌ها پیش از بحران شیوع کرونا و فراگیر شدن تب رمزارزها بیان می‌کردند؛ بااین‌حال، نزدیک شدن به زمان عرضه نسل جدید کارت‌های گرافیک گیمینگ و فروکش کردن بازار ارزهای دیجیتال نقش مهمی در کاهش قیمت این محصولات و افزایش دسترسی به آن‌ها در بازار داشت.

قیمت کل محصولات سری RTX 30 یا RX6000

مدل‌هایی که بالاتر به آن‌ها اشاره شد، حالا به ۹۷ درصد قیمت MSRP رسیدند. البته همان‌طور که در نمودار ارائه شده نیز مشاهده می‌کنید، قیمت این کارت‌ها در مقایسه با میانگین قیمت کل محصولات سری RTX 30 یا RX6000، هنوز نسبتاً بالا است.

قیمت AMD Radeon RX 6800XT حالا به ۷۵۹ یورو رسیده و این درحالی است که می‌توان RX 6800 را با ۶۳۹ دلار خریداری کرد. البته لازم به ذکر است که باتوجه‌به نوسانات اخیر نرخ دلار نسبت به یورو این قیمت‌ها به تبدیل شدن به واحد پول دلار هنوز هم کمی بالاتر از MSRP قرار می‌گیرند.

در سمت انویدیا نیز RTX 3080 10GB با ۶۷۵ یورو به فروش می‌رسد و می‌توان یک کارت گرافیک RTX 3070 را با ۵۷۹ یورو خریداری کرد. تنها مدلی که در اینجا به نرخ MSRP رسیده RTX 3060 Ti است که ۴۷۴ یورو قیمت دارد. مجددا توجه داشته باشید که این وضعیت باتوجه به نرخ فعلی دلار دربرابر یورو گزارش شدند.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده