نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۱

اورکلاک پردازنده Core i9-13900KF تا فرکانس ۶.۱۱ گیگاهرتز در تست جدید

پردازنده Intel Core i9-13900KF، پرچم‌دار نسل سیزدهمی اینتل در یک تست اورکلاک جدید و به‌لطف به‌کارگیری یک سیستم خنک‌کننده قدرتمند تا فرکانس ۶.۱۸ گیگاهرتز رسیده است.

کاربر Extreme Player از وبسایت چینی bilibili یک بار دیگر با تست جدیدی از پردازنده پرچم‌دار سری Raptor Lake-S بازگشته است. اگر قبلاً هم اخبار و اطلاعات سخت‌افزاری را دنبال کرده باشید، حتماً می‌دانید که این نخستین بار نیست که Extreme Player اقدام به بررسی یک محصول سخت‌افزاری پیش از موعد عرضه رسمی آن کرده است. قبلاً پوشش اطلاعات Core i9-13900K و همچنین مدل‌های Core i7-13700K و i5-13600K را از او دیده‌ایم. البته که همه‌ی این موارد نسخه اولیه‌ی این تراشه‌ها بودند که نتایج آن‌ها با نسخه نهایی متفاوت است.

درواقع حتی نسخه QS این پردازنده که در این تست مورد استفاده قرار گرفته هم نتایج متفاوتی با ES1 دارد. همان‌طور که اشاره شد، در این تست از یک نسخه کنترل کیفیت پردازنده Core i9-13900KF (بدون گرافیک) استفاده شده که همان نسخه پیش تولید یا نزدیک‌ترین نسخه به مدل‌ نهایی این CPU است. سیستم مورد استفاده در این تست از یک خنک‌کننده قدرتمند با مسیر بسته‌ی جریان مایع استفاده می‌کند که دست کاربر را در عیارسنجی قدرت نهایی این CPU باز گذاشته است.

اورکلاک پردازنده Intel Core i9-13900KF در CPU-Z

براساس نتایج منتشر شده، این سیستم عملکرد پایدار CPU در فرکانس ۵.۸ تا ۶.۱۸ گیگاهرتز را در تست‌های متعدد آن امکان‌پذیر ساخته است. قبلاً هم دیده بودم که یکی ار پردازنده‌های Core i9-13900K در تست CPU-Z به فرکانس ۶ گیگاهرتز برسند اما در این تست ظاهراْ این رکورد بازهم بهبود یافته است. پردازنده جدید اینتل در تست CPU-Z موفق شده تا روی تمامی هسته های عملکرد (Performance) به فرکانس ۶.۱۸ گیگاهرتز برسد.

همچنین فرکانس عملکرد تمامی ۱۶ هسته‌ بهینه (Efficient) آن نیز رقم ۴.۶۹ گیگاهرتز را نشان می‌دهد. این سرعت تنها در تست CPU-Z قادر به دستیابی بوده است. جایی که پردازنده اینتل امتیاز ۱۰۱۱ را به‌دست آورده که یک امتیاز بالاتر از تست عملکرد i7-13700K در فرکانس ۶.۱۸ گیگاهرتز است. لازم به ذکر است که در تست‌هایی مانند Cinebench R23 سرعت تمام هسته‌ها به ۵.۸ گیگاهرتز کاهش پیدا می‌کند.

امتیاز پردازنده های اینتل در CPU-Z

اینتل برای عرضه محصولات جدید خود از سری Raptor Lake-S در ماه اکتبر آماده می‌شود. معرفی این تراشه‌ها اواخر سپتامبر انجام شده و به رقابت با سری AMD Ryzen 7000 خواهند رفت که دقیقا همان روز رونمایی از پردازنده‌های اینتل که ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) به بازار عرضه می‌شوند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده