نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۴۴

پشتیبانی پردازنده Core i9-13900K از حالت 350W در برخی مادربردهای سری 700

براساس گزارش وبسایت ProHardver، اینتل قصد دارد حالت اورکلاک جدیدی را با حداکثر توان مجاز ۳۵۰ وات به‌صورت پیشفرض به تراشه‌های نسل سیزدهمی سری Core i9 اضافه کند.

گفته می‌شود پردازنده‌های Core i9 سری Raptor Lake-S علاوه‌بر محدودیت توان مصرفی (PL1/PL2) پیشفرض ۲۴۱ وات، از یک حالت اورکلاک با حداکثر توان مجاز ۳۵۰ وات پشتیبانی خواهند کرد. این ویژگی روی برخی مدل‌های سری 700 مادربردهای اینتل فراهم خواهد شد و ظاهراً بازده‌ی بهتری نسبت به حالت بدون محدودیت توان پردازنده‌های Alder Lake را از خود نشان می‌دهند.

براساس توضیحات ProHardver، حالت اورکلاک بدون محدودیت توان پردازنده‌های Alder Lake، بهبود عملکرد چشمگیری را نسبت به حداکثر مجاز این تراشه‌ها ارائه نکرده و علت اصلی آن این است که این CPU برای چنین توانی طراحی نشده است. حالا این ویژگی در تراشه‌های Raptor Lake-S به پلتفرم‌های تحت پشتیبانی منتقل شده است.

توان ۳۵۰ وات پردازنده Intel Core i9-13900K

البته لازم به ذکر است محدودیت ۱۲۵ وات PL1 و ۲۵۳ وات PL2 همچنان برای سازگاری تراشه Core i9-13900K با مادربردهای سری ۶۰۰ پابرجا خواهد بود اما برای بهره‌برداری از قابلیت‌های پلتفرم‌های سری ۷۰۰ و سیستم‌های خنک‌کننده‌ی ویژه‌ی آن یک آپشن دیگر برای حالت ۳۵۰ وات این CPU نیز در نظر گرفته شده است. این سایت تاکید ویژه‌ای روی استفاده از یک راهکار خنک‌کننده مناسب داشته و خاطر نشان کرد که حالت ۳۵۰ وات حرارت بالایی را تولید خواهد کرد.

به‌طور کلی انتظار می‌رود که با فعال کردن این حالت ۱۵ درصد عملکرد بهتر را از CPU پرچم‌دار اینتل دریافت کنیم.

اینتل درنظر دارد تا پردازنده‌های نسل سیزدهمی خود را در تاریخ ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) معرفی کرده و اوایل اکتبر به بازار عرضه کند. پردازنده Core i9-13900K با ۲۴ هسته و فرکانس ۵.۸ گیگاهرتز پرچم‌دار این خانواده است. البته گفته می‌شود اینتل بعدها یک مدل بهبود یافته KS را نیز معرفی خواهد کرد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده