نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۳

توقف پشتیبانی اینتل از DirectX 9 با استفاده از شبیه‌ساز نرم افزاری

اینتل رسماً اعلام کرد که پشتیبانی نیتیو از ای‌پی‌آی قدیمی و ۲۰ ساله‌ی DirectX9 در جدیدترین نسخه معماری گرافیکی این شرکت لغو و ابزار امولاتور مایکروسافت جایگزین آن خواهد شد.

شرکت اینتل ضمن تأیید پایان پشتیبانی از ای پی آی DirectX9 در پردازنده‌های گرافیکی Xe، تراشه‌های نسل دوازدهم و کارت‌های گرافیک مجزای سری Arc، اعلام کرد که از ابزار شبیه‌ساز نرم‌افزاری DirectX12 به نام D3D9on12 استفاده می‌کند که درواقع یک لایه‌ی تبدیل متن باز ای پی آی DX9 روی DX12 است.

این خبر عملاً به این معنی است که درایورهای اختصاصی DX9 دیگر برای پردازنده‌های گرافیکی مدرن اینتل توسعه داده نمی‌شوند و در عوض این امولاتور DX12 که توسط مایکروسافت توسعه داده شده به‌عنوان یک رابط درایور برای DX9 عمل خواهد کرد. این کار باعث می‌شود که زمان و زحمت توسعه‌ی گرافیک‌ها به شکل چشمگیری کاهش یافته و در جای دیگری به کار گرفته شود.

بازی های DX9 استیم

مایکروسافت معتقد است که می‌توان D3D9On12 را به‌عنوان یک درایور واقعی در نظر گرفت که بسیار کارآمد عمل می‌کند و عملکرد قابل قبولی دارد. با رضایت اینتل از عملکرد D3D9On12 باید دید که آیا انویدیا و AMD نیز چنین رویکردی را در پیش خواهند گرفت یا خیر. البته استفاده از این نوع ابزارها می‌تواند باعث افزایش فشار روی CPU و ایجاد مشکل در بازی‌های قدیمی شود.

شماری از بازی‌های محبوب پلتفرم استیم هنوز هم از DX9 استفاده می‌کنند. علت محبوبیت این API این است که تقریباً روی تمام کارت‌های گرافیک کار می‌کند. البته لازم به ذکر است که تقریباً همه‌ی این بازی‌ها از یک API جدیدتر پشتیبانی می‌کنند که نیازی به لایه تبدیل اینتل هم نخواهد داشت.

اینتل هم‌اکنون درحال بهینه‌سازی پردازنده‌های گرافیکی Arc برای بازی‌های DX12 و DX11 است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده