نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۷

پردازنده Core i9-13900K با تنظیمات توان نامحدود تا ۶۷ درصد سریع‌تر از Ryzen 9 5950X

پردازنده Intel Core i9-13900K با استفاده از تنظیمات توان نامحدود قادر است CPU پرچم‌دار AMD Ryzen 9 5950X را با اختلاف ۶۷ درصدی پشت سر بگذارد.

نتایج بنچمارک پردازنده نسل جدید Core i9-13900K در فاصله دو ماه تا زمان مورد انتظار عرضه، مرتب درحال منتشر شدن است. جدیدترین مورد آن را OneRaichu در توییتر منتشر کرده؛ جایی که به نظر می‌رسد قدرت حداکثری این تراشه در فرکانس بوست پیش‌فرض ۵.۸ گیگاهرتزی و با استفاده از تنظیمات Unlimited Power مشخص شده است.

Intel Core i9-13900K در فرکانس ۵.۸ گیگاهرتز و توان مصرفی ۳۵۰ وات می‌تواند ۶۷ درصد سریع‌تر از 5950X شرکت AMD در بنچمارک Cinebench عمل کند. به نظر می‌رسد که در این مورد با CPU نهایی اینتل مواجه هستیم که از ۲۴ هسته و ۳۲ رشته در یک ساختار 8P و 16E برخوردار است. این CPU از ۶۸ مگابایت حافظه کش و حداکثر فرکانس بوست ۵.۸ گیگاهرتز و فرکانس ۵.۵ گیگاهرتزی روی تمام هسته‌ها بهره‌مند شده است.

CPU جدید اینتل در این تست با استفاده از تنظیمات Limited Power به امتیاز ۲۲۹۰ در حالت single-core و ۳۵۶۹۳ در حالت multi-core دست یافته و بیشترین توان مصرفی آن ۲۵۳ وات بوده است. از طرفی تنظیمات Unlimited Power قدرت کامل این CPU را نمایان کرده و امتیازات تک هسته و چند هسته‌ی ۲۲۸۸ و ۴۰۶۱۶ را در Cinebench R23 به‌دست آورده است که ۱۴ درصد بیشتر از توان مصرفی استاندارد دارد.

عملکرد Intel Core i9-13900K در Cinebench

در همین حال توان مصرفی CPU نیز به‌طور چشمگیری افزایش یافته و از ۲۵۳ به ۳۴۵ وات می‌رسد. این به معنای ۳۶ درصد مصرف برق بیشتر برای رسیدن به ۱۴ درصد عملکرد بهتر است که قاعدتا بازده‌ی ایده آلی به‌نظر نمی‌رسد اما کسانی که چندان به مصرف برق سیستم خود اهمیت نمی‌دهند برای دستیابی به عملکرد حداکثری قطعا از تنظیمات Unlimited Power استفاده خواهند کرد.

انتظار می‌رود پردازنده‌های سری AMD Ryzen 7000 تا ۳۷ درصد بهبود عملکرد را نسبت به Zen 3 برای حالت چند رشته به‌همراه داشته باشند. حالا و درحالی‌که به‌نظر می‌رسد Core i9-13900K می‌تواند در ۲۵۳ وات ۴۸ درصد بهتر از Ryzen 9 5950X عمل کند، باید توجه داشت که حداکثر توان مصرفی تراشه‌های Ryzen 7000 به ۲۳۰ وات می‌رسد. بنابراین با حدود ۲۰ وات توان مصرفی بیشتر می‌توان انتظار یک اختلاف عملکرد دو رقمی را از 13900K و پرچم‌دار سری Ryzen 7000 داشته باشیم.

جایگاه پردازنده Intel Core i9-13900K در برابر رقبا

شایعه شده که پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل در ۲۸ سپتامبر امسال (۶ مهر) معرفی خواهند شد. همچنین گفته می‌شود عرضه‌ی این محصولات در ماه اکتبر صورت بگیرد. این محصولات به رقابت با سری AMD Ryzen 7000 خواهند رفت که طبق آخرین اطلاعات شامل مدل‌های 7950X و 7900X و 7700X و 7600X می‌شوند. تراشه‌های تیم قرمز قرار است یک ماه جلوتر و در تاریخ ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) عرضه شوند.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده