نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۵

انتشار مشخصات جدید از پردازنده‌های گرافیکی AMD RDNA 3

یک منبع غیررسمی مشخصات جدیدی را به پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید AMD نسبت داده که نسبت به شایعات قبلی، با تقلیل مشخصات همراهند.

براساس ادعای وبسایت Angstronomics، مشخصات فنی پردازنده‌های گرافیکی سری AMD Navi 3X از سال ۲۰۲۰ تغییر نکرده است. درحالی که صحبت از حافظه کش ۱۹۲ مگابایت یا حتی بالاتر از این میزان برای تراشه پرچم‌دار AMD Navi 31 مطرح بود، به نظر می‌رسد که ظرفیت Infinity Cache این GPU تنها ۹۶ مگابایت خواهد بود. این سایت ادعا می‌کند که این مشخصات نهایی پردازنده‌های گرافیکی Navi 3X بوده و علت عدم افزایش ظرفیت حافظه آن، کارایی کمتر از حد انتظار نسخه‌ی مبتنی بر پشته‌ی 3D آن بوده است.

علاوه‌براین، مشخصات جدیدی از تراشه‌ی گرافیکی Navi 32 نیز منتشر شده که نشان می‌دهد تعداد پردازنده‌های WorkGroup این GPU از ۳۲ به ۳۰ عدد تقلیل یافته است. این بدان معنا است که سیلیکون کامل این GPU حداکثر ۷۶۸۰ پردازنده جریانی را در اختیار خواهد داشت نه ۸۱۹۲ واحدی که قبلاً مطرح شده بود.

مشخصات جدید AMD RDNA 3

در ادامه گزارش شده که مشخصات حافظه این تراشه بدون تغییر خواهد بود اما حجم حافظه کش آن در نسخه عادی تا ۶۴ مگابایت و در نسخه سه‌بعدی تا ۱۲۸ مگابایت نیز افزایش یافته است. هرچند انتظار می‌رود مدل ۱۲۸ مگابایتی آن به‌دلیل هزینه تولید بالا کنار گذاشته شود.

Angstronomics در ادامه به ابعاد ۳۰۸ و ۳۷.۵ میلی‌متر مربعی GCD و MCD این تراشه Navi 31 اشاره داشته است. پیش از این به ترتیب ابعاد ۳۷۰ و ۵۳۳ میلی‌متر مربع به قسمت‌های GCD و MCD تراشه Navi 31 نسبت داده می‌شد.

Angstronomics در ادامه به مشخصات دیگری از جمله کانکتورهای برق و طراحی مرجع خنک‌کننده‌های این تراشه‌ها اشاره داشته که ظاهراْ در مدل رفرنس Navi 31 همچنان شاهد به کارگیری همان ۳ فن خواهیم بود که البته کمی بلندتر از مدل‌های سری Radeon RX 6000 است. نهایتا اسم رمز Plum Bonito برای Navi 31 و Wheat Nas و Hotpink Bonefish برای Navi 32 و Navi 33 معرفی شده است.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده