نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۴

عملکرد پردازنده Core i9-13900K تا ۲۴ درصد سریع‌تر از 12900K و ۴۳ درصد بالاتر 5950X

نتایج جدیدی که از عملکرد پردازنده نسل سیزدهمی اینتل Core i9-13900K در بنچمارک AOTS منتشر شده، میزان برتری CPU جدید اینتل بر پرچم‌دار نسل قبل و سایر رقبای خود از AMD را مشخص می‌کند.

ظاهراً پردازنده Intel Core i9-13900K، پرچم‌دار نسل سیزدهم تراشه‌های اینتل موسوم به Raptor Lake در بنچمارک Ashes of The Singularity مورد ارزیابی قرار گرفته که نتایج آن از برتری ۲۴ درصدی این CPU نسبت به Core i9-12900K حکایت دارند.

بازی Ashes of The Singularity Escalation یک ابزار بنچمارک نسبتا قدیمی است که البته باتوجه‌به اینکه یکی از اولین بازی‌هایی است که از تکنولوژی Async Compute ای‌پی‌آی DirectX 12 استفاده می‌کرد، آپدیت جدیدی را دریافت کرده که از قابلیت‌های جدید پردازنده‌های چند هسته بهره‌مند شود. حالا پرچم‌دار نسل سیزدهمی Raptor Lake با استفاده از این بازی مورد ارزیابی قرار گرفته که می‌توان عملکرد آن‌ها دربرابر رقبا ملاحظه کرد.

پردازنده Intel Core i9-13900K یک تراشه ۲۴ هسته‌ای و ۳۲ رشته است که پیکربندی هسته‌های آن از ۸ هسته عملکرد P و ۱۶ هسته بهینه E تشکیل می‌شود. فرکانس پایه این CPU در سطح ۳ گیگاهرتز قرار داشته و فرکانس بوست تک هسته آن به ۵.۸ گیگاهرتز نیز می‌رسد. تمامی هسته‌های آن در حالت بوست در فرکانس ۵.۵ گیگاهرتز عمل می‌کنند. این CPU از ۶۸ مگابایت حافظه کش برخوردار شده و توان آن به ۲۵۰ وات می‌رسد.

نتایج بنچمارک پردازنده Intel Core i9-13900K در Ashes of The Singularity

باتوجه‌به اینکه سایر پردازنده‌های مورد بحث فقط در رزولوشن Crazy 4K این بازی مورد بررسی قرار گرفتند تنها از این بخش از نتایج بنچمارک این CPU استفاده می‌کنیم. پردازنده Core i9-13900K در این حالت با نرخ ۲۰۴.۷ فریم‌بر‌ثانیه ۲۴ درصد بالاتر از Core i9-12900K قرار می‌گیرد که نرخ فریم آن ۱۶۵.۳ بوده است. پردازنده AMD Ryzen 9 5950X با ۱۴۳.۵ فریم‌بر‌ثانیه و Ryzen 7 5800X3D با ۱۲۱.۴ فریم‌بر‌ثانیه در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. بنابراین تراشه جدید اینتل به ترتیب ۴۳ و ۶۸ درصد سریع‌تر از این CPU خواهد بود.

نتایج بنچمارک پردازنده Intel Core i9-13900K در Ashes of The Singularity

سوالی که ممکن است در اینجا مطرح شود، عملکرد ضعیف‌تر Ryzen 7 5800X3D نسبت به 5950X است که برخلاف سایر نتایجی است که قبلاً منتشر شده بود. دلیل این اتفاق نیز به کارگیری شدیدتر برتری هسته و رشته نسبت به سرعت کلاک CPU در این بازی نسبت به سایر ابزارهای بنچمارک مدرن تر است. باتوجه‌به اینکه بازی در رزولوشن 4K اجرا می‌شود، عملکرد بازی بیشتر به GPU وابسته بوده است.

شایعه شده که پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل در ۲۸ سپتامبر امسال (۶ مهر) معرفی خواهند شد. همچنین گفته می‌شود عرضه‌ی این محصولات در ماه اکتبر صورت بگیرد. بررسی‌های صورت گرفته روی نمونه‌های کنترل کیفی تراشه‌های اینتل صورت می‌گیرند که همین موضوع ممکن است به بهبود نتایج عملکرد نسخه‌ی نهایی آن‌ها در زمان عرضه به بازار منجر شود. هرچند انتظار می‌رود این اختلاف چندان زیاد نباشد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده