نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۱

گرافیک یکپارچه CPU چینی Zhaoxin با عملکردی در سطح کارت گرافیک GT 630

شرکت چینی Zhaoxin پردازنده‌ی جدید KX-6000G را با گرافیک یکپارچه GT10C0 معرفی کرد که توان پردازش گرافیکی ۱.۵ ترافلاپس آن، عملکردی در سطح کارت گرافیگ NVIDIA GT 630 را ارائه می‌کند.

شرکت چینی Zhaoxin که به طراحی و تولید پردازنده‌های بومی این کشور می‌پردازد، CPU جدید KX-6000G را مجهز به یک گرافیک یکپارچه ۱.۵ ترافلاپسی کرده که سرعت عملکرد آن چیزی در سطح پردازنده گرافیکی انویدیا GT 630 از حدود ۱۰ سال پیش است. این شرکت از سبک معماری خود برای تولید CPU و GPU استفاده کرده و تراشه‌های جدید KX-6000 را جایگزین سری KX-5000 و ZX-200 از نسل قبل می‌کند که از سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به بازار عرضه شده بودند.

جدیدترین پردازنده این شرکت یک CPU چهار هسته‌ای و ۸ رشته‌ است که سرعت کلاک آن در بیشترین حالت به ۳ گیگاهرتز می‌رسد و با پشتیبانی از حافظه رم DDR4 به یک رابط ورودی خروجی PCIe 3.0 مجهز شده است. به کارگیری فناوری ساخت ۱۶ نانومتری اختصاصی این شرکت، از دیگر ویژگی‌های Zhaoxin KX-6000G است.

پردازنده چینی Zhaoxin KX-6000G

پردازنده Zhaoxin KX-6000G باتوجه‌به استفاده از همان GPU به کار رفته در کارت گرافیک مجزای Glenfly Arise-GT-10C0 می‌تواند به‌عنوان یک APU نیز خطاب شود. نحوه نام‌گذاری و سبک طراحی این چیپ تا حد زیادی به پردازنده‌های رایزن AMD شباهت دارد که به همین ترتیب از معماری GPU مجزا در گرافیک یکپارچه خود استفاده کرده و پسوند G به انتهای نام آن‌ها اضافه شده است.

نسخه استاندارد پردازنده‌های KX-6000 فقط با GPU یکپارچه C-960 عرضه می‌شوند که از VGA، HDMI و حداکثر رزولوشن نمایشگر 4K پشتیبانی می‌کنند.

گرافیک داخلی پردازنده Zhaoxin در تست 3DMark 11 امتیاز ۱۰۰۰ را دریافت کرده که ۳ برابر بیشتر از GPU قبلی این شرکت است. این تراشه همچنین از ای‌پی‌آی DirectX 11 و Open GL 4.5 به همراه OpenGL 1.2 به‌طور کامل پشتیبانی می‌کند. با وجود پیشرفت قابل‌توجه پردازنده چینی مذکور نسبت به نسل قبل، همچنان سطح عملکرد گرافیکی آن هم رده‌ی NVIDIA GT 630 قرار می‌گیرد که در 3DMark 11 امتیاز مشابهی را دریافت می‌کند.

امتیاز عملکرد پردازنده Zhaoxin KX-6000G در 3DMark

علاوه‌بر‌این، Zhaoxin KX-6000G در بنچمارک GLMark 2 نیز مورد ارزیابی قرار گرفته که امتیاز ۳۱۱۶ حاصل عملکرد آن بوده است. برای مقایسه باید گفت که مثلا GeForce GTX 1650 در این تست امتیاز ۱۰۵۱۶ را دریافت می‌کند. بنابراین عملکرد این CPU جایی بالاتر از AMD Ryzen 3 1300X و هم سطح Core i5-7500 قرار می‌گیرد.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده