نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۴

نظرسنجی سخت افزاری جدید استیم؛ پیشرفت AMD و بی‌رقیبی انویدیا در بازار

جدیدترین نظرسنجی استیم از سخت‌افزار مورد استفاده کاربران ویندوز و لینوکس، از نزدیک شدن AMD به اینتل در زمینه CPU و برتری بی چون و چرای انویدیا در زمینه GPU حکایت دارد.

گزارش جدید استیم از پرطرفدارترین تجهیزات سخت‌افزاری کاربران در پلتفرم پی سی ازطریق داده‌های به‌دست آماده از ۱۲۰ میلیون کاربران فعال در جهان، ایده‌ی خوبی از وضعیت توزیع برندها و محصولات مختلف در میان پی سی گیمرها را در اختیار ماه قرار می‌دهد. جدیدترین داده‌های Steam Survey نشان می‌دهد که پردازنده‌های AMD در صدر جدول سیستم‌عامل لینوکس قرار گرفتند؛ این درحالی است که در پلتفرم ویندوز همچنان اینتل است که برتری را در اختیار دارد.

در زمینه پردازنده‌های گرافیکی نیز به‌نظر می‌رسد که انویدیا با اختلاف اکثریت بازار را در اختیار دارد. سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت در زمان نگارش این مطلب با در اختیار داشتن سهم ۹۷.۰۳ درصدی، برتری مطلق را بر بازار پی‌سی داشته و بعد از آن OSX اپل است که ۱.۷۴ درصد در رتبه دوم قرار می‌گیرد. سیستم‌عامل لینوکس نیز با ۱.۲۳ درصد در این جدول سوم است.

آمار سخت افزاری استیم

با بررسی وضعیت پردازنده‌های مرکزی (CPU) در سیستم‌عامل ویندوز مشاهده می‌کنیم که تراشه‌های اینتل با ۶۶.۲۶ درصد که نسبت به ماه قبل ۲.۲۱ درصد کمتر شده، همچنان پیشتاز هستند. بعد از آن، پردازنده‌های AMD را داریم که با ۲.۲۲ درصد پیشرفت حالا ۳۳.۷۳ درصد بازار را در اختیار دارند. در پلتفرم OSX اپل نیز پردازنده‌های اینتل هستند که ۵۶.۶۶ درصد بازار را در اختیار دارند. این آمار نیز ۱.۸۵ درصد نسبت به یک ماه قبل کاهش پیدا کرده و در مقابل پردازنده‌های اپل با ۱.۹ درصد افزایش به ۴۳.۳۴ درصد رسیده‌اند.

در مورد پردازنده‌های مورد استفاده در پلتفرم لینوکس نیز AMD با ۵۰.۹۹ درصد، برتری بازار را در دست دارد که این به‌لطف پیشرفت ۵.۳۹ درصدی آمار آن نسبت به یک ماه گذشته به‌دست آمده است. اینتل درحال حاضر در نقطه‌ی ۴۹.۰۱ درصدی قرار می‌گیرد. به‌طور کلی می‌توان گفت که بیشتر کاربران استیم (۳۴.۳۸٪) از پردازنده‌های ۶ هسته‌ای استفاده می‌کنند و ۳۲.۰۵ درصد آن‌ها نیز از CPU چهار هسته‌ای در سیستم خود بهره‌ می‌برند. رتبه سوم نیز به پردازنده‌های ۸ هسته‌ای تعلق دارد که ۱۹.۱۶ درصد بازار را به خود اختصاص می‌دهند.

سهم پردازنده های اینتل و AMD در ویندوز و لینوکس

اما زمانی‌که به سراغ پردازنده‌های گرافیکی برویم، اوضاع کمی فرق می‌کند. انویدیا در اینجا با در اختیار داشتن ۷۶.۱۹ درصد سهم بازار با اختلاف بالاتر از AMD قرار می‌گیرد که ۱۴.۶۴ درصد آن را در دست دارد. بعد از تیم‌های سبز و سرخ اینتل است که ۸.۹۶ درصد این بازار را در اختیار دارد. البته پردازنده‌های گرافیکی اینتل اغلب از نوع GPU یکپارچه هستند. محصولات قدیمی‌تر انویدیا مثل GeForce GTX 1060 و GTX 1650 و GTX 1050 Ti و موارد جدیدتری مثل RTX 2060 با سهم ۵ درصدی خود بیشتری کاربر را در میان مخاطبان استیم در اختیار دارند.

قیمت و عملکرد این کارت‌ها در سطحی قرار دارد که اکثر کاربران آن‌ها هنوز تصمیم به تعویض آن نگرفتند. ضمن اینکه این گزینه‌ها همچنان پیشنهاد خوبی برای کاربران سیستم‌های رده پایین و اقتصادی محسوب می‌شوند. تنها کارت گرافیکی که از سری RTX 30 در فهرست ۵ تراشه گرافیکی برتر استیم به چشم می‌خورد نسخه لپ‌تاپ پردازنده گرافیکی GeForce RTX 3060 است که ۳.۳۴ درصد سهم بازار را در اختیار دارد.

سهم کارت گرافیک های نسل جدید در بازار

نسخه دسکتاپ کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3060 نیز ۲.۵۸ درصد سهم داشته و RTX 3070 با ۲.۲۹ درصد و RTX 3060 Ti با ۱.۹ درصد بعد از آن قرار می‌گیرند. نکته جالب توجه اینجا است که RTX 3050 تنها توسط ۱.۳۸ درصد کاربران استیم مورد استفاده قرار می‌گیرد که از آمار ۱.۴۷ درصدی AMD RX 580 هم کمتر است. کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 نیز در انتهای این فهرست قرار دارند و RX 6700 XT با ۰.۳۳ درصد بهترین وضعیت را در میان آن‌ها دارد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده