نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۷

شایعه: پرچمدار جدید انویدیا با ۴۸ گیگابایت حافظه و ۸۰۰ وات توان مصرفی

Kopite7kimi در جدیدترین گزارش خود اطلاعات جدیدی از GPU پرچمدار سری Ada Lovelace انویدیا با ۱۸۱۷۶ هسته و ۴۸ گیگابایت حافظه ۲۴ گیگابیتی را منتشر کرده است.

در شرایطی که تاکنون صحبت‌های زیادی از کارت گرافیک پرچم‌دار نسل جدید انویدیا مطرح شده، اکثر اطلاعات قابل اتکای آن توسط کاربر توییتر Kopite7kimi، افشاگر شناخته شده‌ی تیم سبز منتشر شده است. این منبع پیش از این مدعی شده بود که انویدیا قصد دارد یک مدل قدرتمند از سری جدید محصولات خود را در کلاس Titan به بازار عرضه کرده و رکوردهای خیره کننده‌ای را در زمینه عملکرد و مشخصات فنی پردازنده‌های گرافیکی از خود به جا بگذارد.

براساس مشخصات اعلام شده، کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 40 از نسخه‌ی AD102-450-A1 تراشه‌ی گرافیکی AD102 برخوردار است که هنوز همه‌ی هسته‌های آن فعال نشده و عملاً یک نسخه‌ی نسبتاً cut-down از تراشه‌ی قدرتمند انویدیا محسوب می‌شود. این GPU از ۱۴۲ پردازنده جریانی (از تعداد کل ۱۴۴ واحد SM نسخه‌ی کامل آن) روی ۱۸۱۷۶ هسته‌ی CUDA برخوردار است که فاصله‌ی نزدیکی تا ۱۸۴۳۲ هسته‌ی CUDA در نسخه‌ی کامل این GPU دارد. براساس سرعت کلاک ۳ گیگاهرتزی این GPU می‌توان گفت که پرچم‌دار جدید انویدیا می‌تواند به‌راحتی از مرز توان پردازش گرافیکی ۱۰۰ ترافلاپس عبور کند. گفته می‌شود در این مدل از ۴۸ گیگابایت حافظه GDDR6X در یک رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت استفاده شده است.

رندرهای گرافیکی کارت گرافیک RTX 4090 Ti

نکته جالب توجه اینجا است که انویدیا در زمینه سرعت حافظه VRAM این مدل اصلا کم نگذاشته و از ماژول‌های ۲۴ گیگابیتی استفاده خواهد کرد که پهنای باندی بالغ بر ۱.۱۵۲ ترابایت بر ثانیه را ارائه می‌کنند. این نشان از پیشرفت ۱۴ درصدی نسبت به نسل قبل که در بالاترین حالت برای کارت گرافیک RTX 3090 Ti است، دارد. این درحالی است که انتظار می‌رود مدل RTX 4090 از همان حافظه ۲۱ گیگابیت بر ثانیه‌ی پرچم‌دار نسل قبل استفاده کند. درواقع تنها مدل Ti این سری است که به حافظه‌ی پرسرعت جدید مجهز خواهد شد.

اما در خصوص توان مصرفی پردازنده گرافیکی پرچم‌دار AD102 نیز با اعداد و ارقام قابل توجهی مواجه هستیم. درحالی که انتظار می‌رود TBP این GPU تا دو برابر RTX 3090 Ti نیز برسد، صحبت از مقادیر ۸۰۰ واتی در میان است. باتوجه‌به اینکه یک کانکتور برق ۱۶ پین در حداکثر حالت ممکن می‌تواند ۶۰۰ وات توان مصرفی را منتقل کند، انتظار می‌رود برای این کارت گرافیک غول آسا شاهد به کارگیری یک کانکتور دوگانه‌ی ۱۶ پین باشیم.

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4090

براساس آنچه که در سری Ampere مشاهده کردیم، انویدیا در این نسل تصمیم گرفت تا نسخه Titan کارت‌های گرافیک خود را با کلاس BFGPU سری GeForce RTX جایگزین کند که مدل‌های سری RTX A را با ظرفیت بالاتر برای مصارف ورک‌استیشن ارائه می‌کند. لذا در این سری به جز RTX 3090Ti و RTX A6000 دیگر خبری از کلاس تایتان نبود. بنابراین باید دید که آیا در این نسل شاهد بازگشت مدل تایتان به‌عنوان پرچم‌دار نهایی کارت‌های گرافیک انویدیا خواهیم بود یا خیر.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده