نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۳

استفاده از پردازنده گرافیکی Navi 33 در کارت گرافیک Radeon RX 7600 XT

به نظر می‌رسد که کارت‌های گرافیک میان‌رده AMD از جمله Radeon RX 7600 XT از پردازنده گرافیکی Navi 33 استفاده خواهند کرد.

Kepler_L2 در توییتر مدعی شده که کارت گرافیک نسل جدید AMD Radeon RX 7600 XT از پردازنده گرافیکی Navi 33 مبتنی بر معماری RDNA 3 استفاده خواهد کرد که برخلاف شایعات قبلی مبنی بر به‌کارگیری این GPU در مدل‌های سری Radeon RX 7700 است. کارت‌های گرافیک Radeon RX 7600 بیشتر به‌عنوان محصولات میان‌رده‌ی AMD در نسل جدید شناخته می‌شوند.

لازم به ذکر است که در محصولات فعلی تیم سرخ نیز از پردازنده گرافیکی Navi 23 در کارت‌های سری Radeon RX 6600 استفاده شده است؛ بنابراین چنین چیزی در نسل جدید نیز منطقی به نظر می‌رسد اما این امر می‌تواند به پیشرفت قابل‌توجه محصولات میان‌رده‌ی AMD نسبت به تراشه‌های فعلی این شرکت منجر شود.

پردازنده گرافیکی Navi 33 با پایه معماری RDNA 3 و تراشه‌ی میان‌رده‌ی محصولات جدید AMD است که یک محصول ارتقاء یافته از تراشه‌ی Navi 21 محسوب می‌شود. انتظار می‌رود در این GPU از طراحی یکپارچه و ۶ نانومتری TSMC استفاده شده و اندازه‌ی آن بین ۳۶۰ تا ۴۶۰ میلی‌متر مربع باشد. بنابراین سایز دای این GPU حدود ۱۱ تا ۳۰ درصد کوچکتر از Navi 21 خواهد بود که در محصولات رده بالای سری Radeon RX 6000 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندازه پردازنده های گرافیکی RDNA 3

علاوه‌براین، اخیراً رندرهای طرفداری (Fan-Made) جدیدی از پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید AMD منتشر شده است. علاوه‌بر اینکه براساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سری Navi 3X از جمله ۶ واحد MCD پردازنده گرافیکی Navi 31 طراحی شدند، از نظر مقیاس اندازه نیز تلاش شده تا نزدیک به واقعیت باشند. براساس اخبار و اطلاعات به‌دست آمده، AMD حداقل روی سه تراشه‌ی Navi 3X برای کارت گرافیک‌های سری Radeon 7000 کار می‌کند که دو مورد از آن‌ها بر پایه یک طراحی چیپلت با GCD (Graphics Core/Compute Die) و MCD (Memory Complex/Compute Dies) مشابه طراحی می‌شوند.

پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر معماری AMD RDNA3 در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی معرفی خواهند شد. انتظار می‌رود که Navi 31 اولین مدل این سری باشد که به‌دست کاربران خواهد رسید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده